پاسخ به:مقالات كشاورزي، محور رشد و توسعه
جمعه 25 فروردین 1391 1:27 PM
21: بررسي کارايي و هزينه کانال هاي بازار رساني زعفران در شهرستان استهبانات
|
حاجي باقري محمدرضا |
همايش منطقه اي كشاورزي، محور رشد و توسعه 1387;20 خرداد، 1387(-) |
کلید واژه: بازاريابي، زعفران، استهبانات |
خلاصه:
اين مطالعه با هدف تحليل بازاريابي زعفران در شهرستان استهبان صورت گرفت. داده هاي مورد استفاده در تحليل بازاريابي از طريق تکميل کردن پرسشنامه در ميان بهره برداران، عمده فروشان و همچنين خرده فروشان زعفران شهرستان استهبان حاصل گرديد.
يافته ها نشان داد که دو مسير بازاريابي زعفران در استان فارس وجود دارد. مسير اول بصورت توليدکنندگان- عطاري ها - مصرف کننده با حاشيه کل 500000 ريال به ازاي هر کيلو است. مسير ديگر بصورت توليدکنندگان - عمده فروشان - خرده فروشان - مصرف کنندگان با حاشيه کل 520000 ريال به ازاي هر کيلو مي باشد. در هر دو مسير بيش از 88 درصد از قيمت پرداختي مصرف کننده را توليدکننده دريافت مي کند. در طول مسير از توليدکننده تا مصرف کننده خدمات بازاريابي مختصري بر روي محصول صورت مي گيرد و درصد بالايي از حاشيه بازاريابي بصورت پرداخت به حق العمل کاران مي باشد. هزينه هاي بازاريابي و سهم حق العمل کاران از هزينه هاي بازاريابي در مسير اول به ترتيب 351000 ريال و 64 درصد به دست آمد. ارقام متناظر براي مسير دوم به ترتيب 353300 ريال و 62 درصد محاسبه گرديد. ناکارايي قيمتي در هر دو مسير بالا بود بگونه اي که حدود 70 درصد براي مسير اول و بيش از 67 درصد براي مسير دوم به دست آمد. ارقام ناکارايي فني نير براي دو مسير فوق به ترتيب 8.5 و 7.8 درصد به دست آمد.
|