پاسخ به:مقالات كشاورزي، محور رشد و توسعه
جمعه 25 فروردین 1391 1:26 PM
16: بررسي بازاريابي مرکبات (مطالعه موردي پرتقال شهرستان جهرم)
|
راسخ جهرمي عرفانه |
همايش منطقه اي كشاورزي، محور رشد و توسعه 1387;20 خرداد، 1387(-) |
کلید واژه: مرکبات، پرتقال، حاشيه بازاريابي، کارايي، ضريب هزينه بازاريابي، سهم عوامل بازاريابي |
خلاصه:
با توجه به اهميت بخش کشاورزي در اقتصاد کشور، بحث وجود يک نظام بازاريابي کارا، بعنوان ابزاري موثر، در افزايش رشد توليد محصولات مطرح مي باشد.
بدين ترتيب بررسي بازاريابي محصولات کشاورزي بويژه محصولات باغي و ميوه ها در کشور از اهميت خاصي برخوردار است، از بين محصولات باغي، مرکبات و از بين مرکبات، پرتقال داراي بيشترين حجم توليد هستند. در اين بخش از کشاورزي سهم توليدکنندگان از قيمت نهايي مصرف کننده پايين بوده و در بازاريابي آن نارسايي وجود دارد. در اين تحقيق مقادير حاشيه بازاريابي، سود عوامل بازاريابي، سهم عوامل بازاريابي در حاشيه بازاريابي، ضريب هزينه بازاريابي و کارايي بازاريابي محاسبه شد.
آمار و اطلاعات لازم براي انجام اين مطالعه به دو صورت: اول بصورت اسنادي از منابع آماري و دوم با استفاده از نمونه گيري تصادفي از خود جهرم و حومه 35 باغدار 20عامل بازاريابي در سال زراعي 1385 -86انتخاب و ضمن مصاحبه با آنها اطلاعات لازم جمع آوري گرديد. نتايج مطالعه حاکي از بالا بودن سهم واسطه ها در خريد محصول، بالا بودن ضريب هزينه بازاريابي، بالا بودن سود خالص عمليات بازاريابي عمده فروش، بالا بودن سهم هزينه هاي بازاريابي توليد کننده از قيمت دريافتي و افزايش نقش عمده فروشان در ميزان ناکارايي بازار اين محصول است.
بر اساس نتايج حاصله نياز به تحول در نظام بازاريابي پرتقال با حمايت و مشارکت باغداران، تاسيس مراکز خدمات بازاريابي مجهز و توسعه صنايع تبديلي لازم و ضروري به نظر مي رسد.
|