پاسخ به:مقالات كشاورزي، محور رشد و توسعه
جمعه 25 فروردین 1391 1:25 PM
محمدي حميد |
همايش منطقه اي كشاورزي، محور رشد و توسعه 1387;20 خرداد، 1387(-) |
کلید واژه: بازاريابي، صادرات، زعفران، استان فارس |
خلاصه:
اهداف اين مطالعه شامل تحليل بازاريابي زعفران در شهرستان استهبان و بررسي عوامل موثر بر صادرات زعفران در ايران بود. يافته ها نشان داد دو مسير بازاريابي زعفران وجود دارد. مسير اول بصورت توليدکنندگان، عطاري ها، مصرف کننده با حاشيه کل 500000 ريال و مسير دوم بصورت توليدکنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان، مصرف کنندگان با حاشيه کل 520000 ريال به ازاي هرکيلو مي باشد. در هر دو مسير بيش از 88 درصد از قيمت پرداختي مصرف کننده را توليدکننده دريافت مي کند. هزينه هاي بازاريابي و سهم حق العمل کاران از هزينه هاي بازاريابي در مسير اول (دوم) به ترتيب 351000 (353300) ريال و 64 (62)درصد به دست آمد. ناکارايي قيمتي در مسير اول حدود 70 درصد و در مسير دوم 67 درصد به دست آمد. ارقام ناکارايي فني نير براي دو مسير فوق به ترتيب 8.5 و 7.8 درصد محاسبه گرديد. نتايج حاصل از برآورد الگوهاي حاشيه بازاريابي نشان داد که قيمت خرده فروشي و هزينه هاي بازاريابي از عوامل موثر برحاشيه بازاريابي هستند. همچنين يافته هاي حاصل از برآورد تابع عرضه صادرات زعفران نيز حاکي از آن بود که صادرات زعفران ايران تا حدود زيادي تحت تاثير قيمت جهاني قرار دارد |