0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  7:13 PM

 1 : مطالعات روانشناسي تربيتي بهار و تابستان 1388; 6(9):1-12.
 
بررسي رابطه خودآگاهي هيجاني و کنترل تکانه از مولفه هاي هوش هيجاني با استعداد اعتياد دانش آموزان پسر دوره متوسطه
 
جناآبادي حسين*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي رابطه ويژگي هاي هيجاني و خود آگاهي و کنترل تکانه، به عنوان ويژگي هاي رواني با استعداد اعتياد انجام گرفته تا با استناد به يافته هاي آن، پيشنهادات مناسب براي پيشگيري ارايه شود.
روش تحقيق، توصيفي- همبستگي است و جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر زاهدان بوده که تعداد 100 نفر دانش آموز پسر به روش تصادفي انتخاب شده اند
.
ابزارهاي پژوهشي، مقياس هاي خود آگاهي هيجاني و کنترل تکانه از هوش هيجاني (بار- آن) و مقياس استعداد اعتياد
(A.P.S) مي باشد. اطلاعات گردآوري شده براي بررسي رابطه بين متغيرها با روش آماري همبستگي پيرسون تجزيه و تحليل شد.
يافته ها نشان دادند که بين خودآگاهي هيجاني و استعدد اعتياد رابطه منفي معنادار
0.391- و بين کنترل تکانه و استعداد اعتياد رابطه منفي معنادار 0.582- وجود دارد.
يكي از روش هاي ايجاد مقاومت در بين دانش آموزان و مدارس و نوجوانان در مقابل سو استفاده از مواد مخدر، تقويت عوامل هوش هيجاني، به خصوص خودآگاهي هيجاني و كنترل تكانه است.

 
كليد واژه: خودآگاهي هيجاني، کنترل تکانه، هوش هيجاني، استعداد اعتياد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها