پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:13 PM
: مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1388; 6(10):57-74. |
مقايسه سلامت رواني و عملکرد تحصيلي دانش آموزان مدارس مقطع متوسطه دخترانه اصفهان: داراي آزمون ورودي - بدون آزمون ورودي |
تات مريم*,اميري شعله,شفتي سيدعباس |
پژوهش حاضر با هدف مقايسه سلامت رواني و عملکرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستانهاي دخترانه داراي آزمون ورودي و بدون آزمون ورودي طراحي و اجرا گرديد. نمونه آماري شامل 240 دانش آموز دختر (120 نفر از مدارس داراي آزمون ورودي و 120 نفر از مدارس بدون آزمون ورودي) مقطع متوسطه (پايه هاي اول، دوم و سوم) بودند که به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار گرداوري داده ها، پرسشنامه سلامت عمومي (28-GHQ) و معدل پايان نيمسال تحصيلي دانش آموزان بود. يافته ها نشان داد که ميزان علائم «اضطراب و بيخوابي» دانش آموزان مدارس داراي آزمون ورودي، به طور معني داري بيش از دانش آموزان مدارس بدون آزمون ورودي بود. علاوه بر اين، ميزان علائم «افسردگي» دانش آموزان پايه اول مدارس بدون آزمون ورودي، به طور معني داري کمتر از دانش آموزان پايه اول مدارس داراي آزمون بود. نتايج پژوهش نشان داد که عملکرد تحصيلي دانش آموزان مدارس داراي آزمون ورودي، بالاتر از دانش آموزان مدارس عادي بود (0.05>P). همچنين تفاوت معني داري بين سلامت رواني دانش آموزان پايه اول مدارس داراي آزمون ورودي و مدارس بدون آزمون وجود داشت و بين ساير پايه ها تفاوت معني داري وجود نداشت. |
كليد واژه: سلامت رواني، عملکرد تحصيلي، دانش آموزان، مدارس داراي آزمون ورودي |
نسخه قابل چاپ |