پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:13 PM
محروميت مادري و راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي در دانش آموزان 11-9 ساله |
پيوسته گر مهرانگيز* |
* گروه روانشناسي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه الزهرا |
مقاله حاضر، به بررسي پيش بيني مشکلات درون ريزانه و برون ريزانه بر اساس محروميت مادري و راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي در دانش آموزان 11-9 سال پرداخته است. نمونه مورد بررسي شامل 237 دانش آموز بود، که 123 نفر آنها دختر و 114 نفر آنها پسر بودند. اين دانش آموزان از مدارس ابتدايي شهر تهران در سه پايه تحصيلي (سوم و چهارم و پنجم) با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي برگزيده شدند. آزمودنيها به پرسشنامه هاي، اختلال دلبستگي رندولف، راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي (CERQ-K)، آزمون بندرگشتالت و پرسشنامه افسردگي کودکان پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون و روش رگرسيون چند مرحله اي استفاده شد. نتايج نشان دادند که، محروميت مادري با راهبردهاي ناسازگارانه تنظيم شناختي عاطفي، رابطه مثبت داشته و اين رابطه نيز با مشکلات درون ريزانه و برون ريزانه در کودکان نظير افسردگي، پرخاشگري و کناره گيري همراه بود. اين يافته ها، نشان مي دهد، که توجه به محروميت مادري و راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي در برنامه هاي پيشگيري از مشکلات رفتاري درون ريزانه و برون ريزانه کودکان از اهميت ويژه اي برخوردار است. |
كليد واژه: محروميت مادري، راهبردهاي شناختي عاطفي، مشکلات درون ريزانه و برون ريزانه کودکان |
نسخه قابل چاپ |