0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  7:13 PM

 
محروميت مادري و راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي در دانش آموزان 11-9 ساله
 
پيوسته گر مهرانگيز*
 
* گروه روانشناسي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه الزهرا
 
 

مقاله حاضر، به بررسي پيش بيني مشکلات درون ريزانه و برون ريزانه بر اساس محروميت مادري و راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي در دانش آموزان 11-9 سال پرداخته است. نمونه مورد بررسي شامل 237 دانش آموز بود، که 123 نفر آنها دختر و 114 نفر آنها پسر بودند. اين دانش آموزان از مدارس ابتدايي شهر تهران در سه پايه تحصيلي (سوم و چهارم و پنجم) با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي برگزيده شدند. آزمودنيها به پرسشنامه هاي، اختلال دلبستگي رندولف، راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي (CERQ-K)، آزمون بندرگشتالت و پرسشنامه افسردگي کودکان پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون و روش رگرسيون چند مرحله اي استفاده شد. نتايج نشان دادند که، محروميت مادري با راهبردهاي ناسازگارانه تنظيم شناختي عاطفي، رابطه مثبت داشته و اين رابطه نيز با مشکلات درون ريزانه و برون ريزانه در کودکان نظير افسردگي، پرخاشگري و کناره گيري همراه بود. اين يافته ها، نشان مي دهد، که توجه به محروميت مادري و راهبردهاي تنظيم شناختي عاطفي در برنامه هاي پيشگيري از مشکلات رفتاري درون ريزانه و برون ريزانه کودکان از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 
كليد واژه: محروميت مادري، راهبردهاي شناختي عاطفي، مشکلات درون ريزانه و برون ريزانه کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها