پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:12 PM
1 : مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1388; 6(10):1-18. |
بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامه خودگرداني تحصيلي (SRQ-A) در دانش آموزان مقطع ابتدايي |
البرزي محبوبه* |
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شيراز |
هدف پژوهش حاضر بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه خودگرداني تحصيلي (SRQ-A) بود. در اين راستا بعد از ترجمه و انطباق، پرسشنامه بر روي 400 نفر (213 پسر 187 دختر) از دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان شيراز که به شيوه نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب گرديده بودند، اجرا شد. محتواي پرسشنامه به شيوه مولفه هاي اصلي مورد تحليل عاملي قرارگرفت و نتايج تحليل نشان داد كه در چهار عامل استخراجي (سبك تنظيم بيروني، درون فكني، همانند سازي و دروني) بين سوالات در برخي عوامل، همبستگي نزديكي وجود دارد. به همين دليل، تحليل عامل مجددي روي چهار عامل استخراجي صورت گرفت، كه نتيجه حاكي از دو عامل سبك تنظيم كنترلي و سبك تنظيم خوداستقلالي بود. مباني نظري پرسشنامه، اين دو سبك تنظيمي را تاييد مي كنند. در خصوص بررسي روايي پرسشنامه، علاوه بر تحليل عاملي، از روش همبستگي با آزمون ها مشابه از جمله: پرسشنامه خود گرداني مذهبي، پرسشنامه خود گرداني روابط دوستانه و معدل تحصيلي استفاده شد. نتايج پايايي پرسشنامه با استفاده از روش هاي باز آزمايي و آلفاي كرونباخ حاكي از پايايي پرسشنامه خودگرداني تحصيلي بود. يافته هاي حاصل نشانگر كفايت و كارايي اين مقياس براي استفاده در فرهنگ جامعه ايراني بود. |
كليد واژه: خودگرداني تحصيلي، روايي، پايايي |