0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  7:10 PM

 

 4 : مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1389; 7(12):71-92.
 
رابطه بين راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان، خلاقيت هيجاني، عملکرد تحصيلي با بهداشت رواني در دانشجويان
 
عيسي زادگان علي*,جناآبادي حسين,سعادتمند سعيد
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه اروميه
 
 

پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان رابطه و پيش بيني بهداشت رواني از طريق راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان، خلاقيت هيجاني و عملکرد تحصيلي انجام شد. در اين پژوهش نمونه يي به حجم 361 دانشجو (191 دختر و 170 پسر) به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي از ميان دانشجويان دانشگاه اروميه انتخاب و با پرسشنامه هاي راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان، سياهه خلاقيت هيجاني و چک ليست بهداشت رواني ارزيابي شدند. داده ها با استفاده از روشهاي ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام مورد تحليل قرار گرفت.
نتايج نشان داد که بهداشت رواني با ابعاد راهبردهاي ناکارآمد تنظيم شناختي هيجان، سرزنش خود و فاجعه آميز پنداري و سرزنش ديگران رابطه منفي معني داري دارد. بين خلاقيت هيجاني و بهداشت رواني رابطه معناداري وجود نداشت. همچنين بين عملکرد تحصيلي و بهداشت رواني رابطه مثبت و معناداري وجود داشت. از بين متغيرهاي پژوهش، سرزنش خود و فاجعه آميز پنداري، سرزنش ديگران و عملکرد تحصيلي بيست وشش درصد از واريانس بهداشت رواني را تبيين نمودند. نتايج مطالعه حاضر نشان مي دهد که بهداشت رواني با راهبردهاي ناکارآمد در تنظيم شناختي هيجان رابطه منفي و با عملکرد تحصيلي بالا رابطه مثبت دارد و با خلاقيت هيجاني رابطه اي ندارد
.

 
كليد واژه: راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان، خلاقيت هيجاني، عملکرد تحصيلي، بهداشت روان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها