پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:09 PM
2 : مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1389; 7(12):23-46. |
تاثير روش ترميمي ديويس بر بهبود نارساخواني بزرگسالان |
شايان نسرم*,اخوان تفتي مهناز,عشايري حسن |
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي روش ترميمي ديويس بر مهارت هاي خواندن بزرگسالان نارساخوان و با روش شبه آزمايشي از نوع طرح پيش آزمون پس آزمون يک گروهي انجام گرفت. نمونه پژوهش 16 نفر از افراد نارساخوان بزرگسال با دامنه سني 17 تا 40 سال شهر تهران بودند که به روش تصادفي چند مرحله اي و پس از اجراي آزمونهاي تشخيصي از جمله آزمون هوش وکسلر بزرگسال فرم تجديد نظر شده (WAIS-R) و آزمون غيررسمي اختلال خواندن برگزيده شدند. سپس گروه نمونه به صورت انفرادي به مدت سه ماه (30 جلسه 90 دقيقه اي) تحت آموزش به روش ديويس قرار گرفت و بلافاصله پس از اتمام مراحل آموزشي- ترميمي، پس آزمون اختلال خواندن از آنان به عمل آمد. داده هاي بدست آمده با آزمون آماري t وابسته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که مهارتهاي خواندن بزرگسالان نارساخوان پس از مداخله درماني بطور معناداري بهبود يافته است. |
كليد واژه: روش ترميمي ديويس، نارساخوان بزرگسال، مهارت هاي خواندن |
نسخه قابل چاپ |