پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:09 PM
7 : مطالعات روانشناسي تربيتي پاييز و زمستان 1389; 7(12):131-144. |
رابطه بين شخصيت والدين و طرد و پذيرش کودکان توسط آنها |
يزدخواستي فريبا*,قاسمي سحر |
* گروه روان شناسي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه اصفهان |
هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه بين شخصيت والدين و پذيرنده و طرد کننده بودن آنها نسبت به فرزندانشان بود. بدين منظور نمونه اي متشکل از 40 دختر و 30 پسر از دانش آموزان سوم و چهارم ابتدايي به همراه والدينشان به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و پرسشنامه هاي NEO_FFI و پرسشنامه طرد و پذيرش والدين (PARQ) بر روي آنها به مورد اجرا گذاشته شد. نتايج به دست آمده نشان داد که در دانش آموزان دختر ميان دو عامل شخصيت وجداني بودن و باز بودن نسبت به تجارب مادر، با طرد و پذيرش آن ها نسبت به فرزندان ارتباط معنادار وجود دارد. علاوه بر اين، بين سه عامل شخصيت نوروتيزم، توافق و برونگرايي پدران، با طرد و پذيرش آن ها نسبت به فرزندان ارتباط معنادار مشاهده گرديد. در دانش آموزان پسر، شخصيت برونگرايي مادران با طرد و پذيرش آن ها نسبت به فرزندان ارتباط داشته و چهار عامل شخصيت بازبودن، وجداني بودن، نوروتيزم و توافق پذيري پدران با طرد و پذيرش آن ها نسبت به فرزندان رابطه داشت. در مجموع نتايج نشان داد که والدين با ويژگي هاي شخصيتي وجداني، باز نسبت به تجارب، داراي توافق و برونگرا، والديني پذيرنده و والدين با ويژگي هاي شخصيتي نوروتيزم والديني طرد کننده مي باشند. |
كليد واژه: شخصيت، طرد و پذيرش والدين |
نسخه قابل چاپ |