0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  7:07 PM

 4 : مطالعات روانشناسي تربيتي بهار و تابستان 1390; 8(13):73-102.
 
گرايش روزافزون به تدريس خصوصي تکميلي: بررسي ديدگاه هاي دانش آموزان، والدين و دبيران
 
شيربگي ناصر*
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه کردستان
 
 

تحقيقي با مدل آميخته به هم تنيده و با هدف فهم عميق درباره تدريس خصوصي تکميلي با توصيف منظم از ماهيت و گستره آن، بررسي نگرش هاي موثر بر مشارکت در اين پديده و ارزيابي تاثير آن بر يادگيري از ديدگاه هاي مختلف ذيل اجرا گرديد. مشارکت کنندگان سه گروه 300 نفري از دبيران، دانش آموزان دبيرستاني و والدين آنان در سنندج بودند. داده ها به دو شيوه مصاحبه نيمه ساختمند و سه پرسشنامه با روايي و پايايي مطلوب گردآوري شد. نتايج نشان داد که بيشتر دانش آموزان احساس مي کردند که از معلمان رسمي و خانواده حمايت آموزشي کافي دريافت نمي کنند و آموزش خصوصي را به صورت همزمان در همان ماه هايي که در مدرسه هستند، دريافت مي دارند. پنج عامل تاثيرگذار در گرايش به تدريس خصوصي مشخص گرديد: ماهيت وجود موسسات ارائه دهنده تدريس خصوصي تکميلي و تبليغات و تشويقات فراوان از طرف آنها؛ سطح درآمد و طبقه اجتماعي- اقتصادي خانواده ها؛ ظرفيت پايين پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي دولتي و مشهور؛ پايين بودن کيفيت آموزش و تدريس در نظام آموزش و پرورش و عدم تناسب مطالب آموزش داده شده و مطالب مورد آزمون قرار گرفته در آزمون هاي سراسري. از طرف ديگر، مهمترين عوامل عدم مشارکت در تدريس خصوصي شامل ترس از مسخره شدن توسط دبيران، همکلاسي ها يا اعضاي فاميل؛ بالا بودن هزينه هاي تدريس خصوصي و وارد آمدن فشار جسمي- رواني زياد؛ وجود کلاس تقويتي در مدارس و نيافتن معلمان خصوصي خوب توسط والدين بودند. وزارت آموزش و پرورش بايد ناظر بر گسترش فعاليت اين گونه مراکز باشد، اما در عمل چندان موفق به نظر نمي رسد. براي بهبود وضعيت فعلي، نظارت بيشتري مورد نياز است.

 
كليد واژه: تدريس خصوصي تکميلي، آموزشگاه هاي آزاد علمي، کلاس هاي خصوصي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها