پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:07 PM
2 : مطالعات روانشناسي تربيتي بهار و تابستان 1390; 8(13):21-56. |
بررسي تطبيقي ويژگي ها و روابط معلم و شاگرد از ديدگاه امام محمد غزالي و توماس آکويناس |
داورپناه ابوسعيد*,علوي سيدحميدرضا,رستمي نسب عباس علي |
* دانشگاه شهيد باهنر، کرمان |
با توجه به اهميت صاحب نظران فرهنگي و ديني بر آموزش و پرورش يک جامعه، هدف از انجام اين تحقيق شناسايي تفاوت و تشابه ويژگي هاي معلم و شاگرد و روابط بين آن ها از ديدگاه امام محمد غزالي و توماس آکويناس است تا ميزان تناسب اين راهبرد ترببيتي با چارچوب فرهنگي ايران مشخص شود. براي انجام اين تحقيق از روش تطبيقي- تحليلي استفاده شده است. به اين صورت که، مطالب مرتبط با سوالهاي پژوهش از منابع موجود استخراج و سپس به بررسي تطبيقي اين دو ديدگاه پرداخته شد و وجوه تفاوت و تشابه ديدگاه ها بيان گرديد. نتايج پژوهش مبين آن است که اين دو متفکر داراي وجوه تفاوت و تشابهي در زمينه ويژگي هاي معلم و شاگرد و روابط بين آن ها مي باشند که البته وجوه تشابه آن ها بيش از جنبه هاي افتراق بوده است. هر دو متفکر در خصوص ويژگي هاي معلم، شاگرد و رابطه معلم و شاگرد داراي نقطه نظرات مشترک زيادي مي باشند، از جمله اين که از نظر هر دو خداوند معلم واقعي انسان هاست. همچنين هر دو عقيده دارند که کار معلم پاکسازي، راهنمايي و هدايت شاگردان بوده و وظيفه دارد که شاگرد را در جهت رسيدن به کمال، سعادت، خوشبختي و اطاعت از فرمان خداوند ياري نمايد. البته اين متفکران مذهبي، در خصوص مواردي چون اولويت يادگيري علوم مختلف، يادگيري علوم اختياري و اجباري، نحوه آموزش و فرايند آموزش با يکديگر اختلافاتي دارند. |
كليد واژه: آکويناس، غزالي، معلم، شاگرد، يادگيري، آموزش |
نسخه قابل چاپ |