0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  7:07 PM

 1 : مطالعات روانشناسي تربيتي بهار و تابستان 1390; 8(13):1-20.
 
بررسي رابطه هوش عاطفي و پيشرفت تحصيلي با واسطه گري رضايت از تحصيل
 
احمدي ساره,شيخ الاسلامي راضيه*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شيراز
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي اثر هوش عاطفي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با واسطه گري رضايت از تحصيل بود. روش پژوهش همبستگي و جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان پايه سوم دبيرستان هاي شيراز بود که در سال تحصيلي 88-87 مشغول به تحصيل بودند. نمونه آماري شامل 386 دانش آموز بود که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. هوش عاطفي به وسيله مقياس هوش عاطفي (پترايدز و فارنهام، 2001 به نقل از مارناني، 1382) و رضايت از تحصيل به وسيله مقياس رضايت از تحصيل (احمدي، 1388) اندازه گيري شد. شاخص پيشرفت تحصيلي، معدل دانش آموزان بود که به نمره Z تبديل شد. با استفاده از تحليل مسير مدل واسطه اي پژوهش مورد بررسي قرارگرفت. نتايج تحليل رگرسيون با استفاده از مراحل بارون و کني (1986) نقش واسطه اي رضايت از تحصيل در رابطه بين هوش عاطفي و پيشرفت تحصيلي را تاييد کرد. همچنين هوش عاطفي به طور مستقيم نيز قادر به پيش بيني پيشرفت تحصيلي بود.

 
كليد واژه: هوش عاطفي، رضايت از تحصيل، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها