0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:48 AM

 8 : مطالعات روان شناختي بهار و تابستان 1384; 1(3-2):123-140.
 
بررسي و مقايسه ي تاثير كنكور بر وضعيت رواني و شخصيتي راه يافته گان و راه نيافته گان به دانشگاه و خانواده هاي آنان
 
يارمحمديان احمد,سهرابي نادره,عريضي ساماني سيدحميدرضا
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش، بررسي و مقايسه ي تاثير کنکور بر وضعيت رواني و شخصيتي راه يافته گان و راه نيافته گان به دانشگاه و خانواده ي آنان در شهر شيراز بوده است. براي دست يابي به اهداف تحقيق، 600 شرکت کننده (300 پسر و 300 دختر) به صورت نمونه گيري تصادفي منظم گزيده شدند. ابزارهاي پژوهش پرسش نامه ي PANAS براي سنجش عاطفه ي مثبت و منفي، و فرم کوتاه پرسش نامه DASS براي ارزيابي سازه هاي رواني تنش، افسرده گي، و اضطراب بوده است.
پس از بررسي هاي آماري يا آزمون
t مستقل و تحليل واريانس، نتايج نشان داد عاطفه ي مثبت و منفي دو گروه دانش جو و پشت کنکوري تفاوت معناداري با هم دارد (P<0.001). هم چنين نتايج، از لحاظ فشارهاي رواني (تنش، اضطراب، و افسرده گي) تفاوت معناداري بين دو گروه نشان داد؛ يعني فشارهاي رواني بيش تري بر پذيرفته نشدگان در کنکور مي آيد (P<0.001).
خانواده ي دانش جويان نيز به گونه يي معنادار بيش تر از والدين پذيرفته شدگان داراي عاطفه ي مثبت بودند
(P<0.001)، اما در عاطفه ي منفي و فشارهاي رواني تفاوتي معنادار ديده نشد (P>0.05). نتايج پژوهش تفاوتي معنادار ميان تفاوت هاي جنسيتي در ارتباط با تاثير کنکور بر عاطفه ي مثبت و فشارهاي رواني، جز عاطفه ي منفي نشان نداد (P>0.05) و اين بيانگر اين است که امروزه تفاوت ناچيزي در نقش هاي اجتماعي، انتظارات خانواده، آمال و آرزوهاي شخصي ميان دختر و پسر وجود دارد.
سرانجام، بررسي ميان دانش جويان 28 رشته از دانشکده هاي علوم انساني، علوم تربيتي، فني و مهندسي، علوم پايه، کشاورزي، و دام پزشکي، نشان داد که همه گي در سطحي يکسان، از عاطفه ي مثبت و منفي، و فشارهاي رواني برخوردار اند
(P>0.05).

 
كليد واژه: راه يافته گان و راه نيافته گان به دانشگاه؛ كنكور؛ عاطفه مثبت و منفي؛ فشارهاي رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها