0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:42 AM

 1 : مطالعات روان شناختي پاییز و زمستان 1384; 1(5-4):7-30.
 
بررسي تحولي تئوري ذهن در كودكان عقب مانده ذهني خفيف و كودكان عادي 7 تا 9 ساله
 
قمراني امير,البرزي شهلا
 
 
 

در اين پژوهش، روند تحول تئوري ذهن در كودكان عقب مانده ذهني و عادي، و همچنين رابطه برخي متغيرهاي جمعيت شناختي مانند سن، جنس، و طبقه اقتصادي - اجتماعي با تئوري ذهن بررسي شده است.
براي اين كار، 80 نفر دانش آموز دختر و پسر (40 نفر عقب مانده ذهني و 40 نفر عادي) 7 تا 9 ساله از مراكز آموزشي كم توان ذهني و مدارس كودكان عادي شهر شيراز انتخاب و بررسي شدند. براي تعيين تئوري ذهن و مولفه هاي آن (تئوري ذهن سطح اول، تئوري ذهن سطح دوم، و تئوري ذهن سطح سوم)، آزمون تئوري ذهن گرفته شد.
در تجزيه و تحليل داده ها، روش هاي آمار توصيفي، تحليل واريانس يك سويه، آزمون هاي تعقيبي، تحليل واريانس دو سويه، و رگرسيون چند متغيره به كار رفت.
يافته ها نشان داد كه در هر دو گروه عقب مانده و عادي، روند تحول تئوري ذهن با توجه به سن صعودي است. تئوري ذهن كودكان با جنسيت ارتباط ندارد. كودكان عقب مانده ذهني و عادي، در تئوري ذهن تفاوتي معنادار با هم دارند، ولي تعامل جنسيت و نوع آزمودني (عقب مانده و عادي) معنادار نيست. بررسي متغيرهاي جمعيت شناختي نشان داد كه سن و تحصيلات پدر پيش بيني كننده مثبت و معناداري در رابطه با تئوري ذهن و مولفه هاي آن است و الگوي اين پيش بيني در كودكان عقب مانده و عادي يكسان است.

 
كليد واژه: تئوري ذهن، كودكان عقب مانده ذهني خفيف، كودكان عادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها