پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:39 AM
3 : مطالعات روان شناختي بهار 1386; 3(1 ):41-58. |
بررسي مشكلات محاسباتي، از نوع جمع، در دانش آموزان دختر و پسر كلاس سوم ابتدايي شهر شيراز |
البرزي شهلا*,خوش بخت فريبا |
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شيراز |
بررسي حساب (جنبه تفكر كمي) و مشكلات دانش آموزان در اين درس از جنبه هاي مورد بحث در آموزش استثنايي و روان شناسي تربيتي مي باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسي مشكلات دانش آموزان دختر و پسر كلاس سوم ابتدايي در محاسبات رياضي قرار گرفت شامل جمع پايه، جمع همراه با انتقال دهگان، جمع همراه با انتقال صدگان، جمع سه عدد و جمع همراه با درك مفهوم صفر بود كه عملكرد دانش آموزان كلاس سوم ابتدايي در دو گروه دختران و پسران مورد مقايسه قرار گرفت. نمونه مورد مطالعه، مشتمل بر 448 (200 پسر و 248 دختر) دانش آموز كلاس سوم ابتدايي شهر شيراز بود. اطلاعات از طريق يك آزمون معلم ساخته كه 167 سوال داشت، در سه مرحله اجرا شد و جمع آوري گرديد. ضريب تنصيف آزمون 0.81 و آلفاي كرونباخ 0.86 محاسبه شد و روايي محتوايي و همگرايي آزمون نيز احراز گرديد. داده ها با استفاده از آزمون هاي آماري تحليل واريانس چند متغيري، تي وابسته و اندازه گيري مكرر تك ضربه اي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج، نشان داد كه دانش آموزان كلاس سوم ابتدايي بيشترين مشكل را در انجام عمل جمع همراه با انتقال صدگان، و كمترين مشكل را در جمع هاي همراه با درك مفهوم صفر داشتند. همچنين در همه انواع جمع ميزان اشتباهات پسران بيشتر از دختران بود. دانش آموزان در انجام جمع به شيوه افقي، نسبت به شيوه عمودي، اشتباهات بيشتري داشتند. |
كليد واژه: مشكلات جمع، جمع عمودي افقي، جمع همراه با انتقال، جمع پايه، مفهوم عدد صفر در جمع |
نسخه قابل چاپ |