0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:38 AM

 3 : مطالعات روان شناختي تابستان 1386; 3(2):49-64.
 
مقايسه افسردگي، انزواي اجتماعي و ارتباطات خانوادگي دانش آموزان دختر كاربر و غير كاربر اينترنتي دبيرستان هاي تهران
 
پورشهرياري مه سيما*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي
 
 

بسياري از محققين، متخصصين آموزشي و منتقدين اجتماعي اين مساله را مطرح مي كنند كه اينترنت، زندگي افراد را تغيير مي دهد، اما در چگونگي اين تغيير و مثبت و منفي بودن آن اختلاف نظر دارند.
هدف اين مطالعه اين است كه به مقايسه افسردگي، انزواي اجتماعي و ارتباطات خانوادگي نوجوانان دختر كاربر و غيركاربر اينترنتي در دبيرستان هاي شهر تهران بپردازد. از پرسش نامه ارتباطات خانوادگي، آزمون افسردگي
CDI و مقياس انزواي اجتماعي UCLA جهت جمع آوري اطلاعات استفاده شد. تحقيق در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول، داده هاي مطالعه در پي نمونه گيري خوشه اي تصادفي مركب از 227 دانش آموز دختر دبيرستاني (115 كاربر و 112 غيركاربر اينترنتي) به دست آمد. نتايج حاصل از آزمون «t» و همچنين تحليل واريانس نشان داد كه بين گروه كاربران و غيركاربران در سه متغير افسردگي، انزواي اجتماعي و ارتباطات خانوادگي، تفاوت معناداري وجود ندارد.
در مرحله دوم با توجه به نتايج موجود از ميان كاربران اينترنتي (ميانگين 10 ساعت يا بيشتر)،‌ 25 دانش آموز به روش تصادفي انتخاب شده و با 25 دانش آموز غيركاربر در سه متغير ذكر شده مورد مقايسه قرار گرفتند. نتايج آزمون «
t» نشانگر تفاوت معنادار بين دو گروه در هر سه متغير بود.

 
كليد واژه: كاربر اينترنت، افسردگي، انزواي اجتماعي، روابط خانوادگي، نوجوانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها