پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:38 AM
2 : مطالعات روان شناختي تابستان 1386; 3(2):29-48. |
|
اثربخشي آموزش والدين بر مشكلات رفتاري كودكان ADHD (مطالعه تك موردي) |
|
زرگري نژاد غزاله,يكه يزدان دوست رخساره* |
|
* دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران |
|
طرح پژوهشي حاضر يك مطالعه تك موردي بود، كه با هدف بررسي اثربخشي آموزش والدين بر كاهش مشكلات رفتاري كودكان ADHD اجرا شد.
آزمودني هاي اين طرح، چهار مادر داراي كودك مبتلا به ADHD بوده اند. به منظور كنترل تاثير دارو، كودكان از ميان كودكان ADHD كه حداقل به مدت 6 ماه تحت درمان دارويي با ريتالين قرار داشتند، مورد انتخاب قرار گرفتند. سپس همه آزمودني ها به مدت 8 جلسه تحت آموزش اصلاح رفتار كودكان ADHD قرار گرفتند. اين جلسات به صورت انفرادي و هفتگي برگزار مي شد.
آزمودني ها در سه مرحله پيش از آغاز مداخله، پس از اتمام مداخله و با فاصله يك ماه از اتمام جلسات آموزش به عنوان پيگيري با استفاده از «فرم كوتاه و تجديد نظر شده مقياس درجه بندي كانرز والدين»، «مقياس درجه بندي ADHD: نسخه منزل» مورد ارزيابي قرار گرفتند. داده ها به كمك رسم نمودار ارايه گرديد.
نتايج نشان داد كه آموزش والدين قادر به كاهش مشكلات رفتاري سه آزمودني در اين پژوهش بود. اما برعلايم اصلي كودكان ADHD تاثير قابل ملاحظه اي نداشت.
به طور كلي آموزش والدين در كاهش مشكلات رفتاري كودكان ADHD موثر واقع شد اما بر بيش فعالي، تكانشگري و بي توجهي اين كودكان بي تاثير بوده است.
|
|
كليد واژه: اختلال بيش فعالي/كمبود توجه، آموزش والدين، مشكلات رفتاري |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|