پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:38 AM
6 : مطالعات روان شناختي پاييز 1386; 3(3):121-137. |
تهيه پرسشنامه ارزيابي اختلالات رفتاري دانش آموزان پسر عقب مانده ذهني خفيف دوره راهنمايي |
حسين خانزاده فيروزجاه عباسعلي*,پرند اكرم |
* دانشگاه تهران |
پژوهش حاضر، با هدف تهيه پرسشنامه ارزيابي اختلالات رفتاري در دانش آموزان با عقب ماندگي ذهني خفيف دوره راهنمايي صورت گرفته است. پس از مصاحبه با معلمان اين دانش آموزان، پرسشنامه اي شامل 29 پرسش تهيه شده و مطالعه مقدماتي بر روي 30 نفر از دانش آموزان پسر با عقب ماندگي خفيف ذهني در دوره راهنمايي صورت گرفت. در پايان، پرسشنامه بر روي 150 نفر از اين دانش آموزان که از طريق نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شده بودند، اجرا و نتايج، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي پژوهش حاضر که بر اساس تحليل عوامل پرسش ها به دست آمد بيانگر آن بود که مشکلات رفتاري گروه نمونه را مي توان به چهار عامل طبقه بندي کرد: مشکلات سلوک، تمايلات بزهکارانه، فزون کنشي و حواس پرتي. |
كليد واژه: اختلالات رفتاري، عقب ماندگي ذهني، مقياس ارزيابي اختلالات رفتاري |
![]() |
نسخه قابل چاپ |