پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:34 AM
7 : مطالعات روان شناختي تابستان 1387; 4(2):125-149. |
بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس افسردگي دانشجويان (USDI) در دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه تهران |
حجازي الهه*,رضايي شريف علي,شالچي بهزاد |
* دانشگاه تهران |
پژوهش حاضر با هدف بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس افسردگي دانشجويان (USDI) و همبستگي آن باپيشرفت تحصيلي انجام شده است. از ميان دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه تهران، 442 نفر (246 پسر و 196 دختر) در بررسي مشخصات روان سنجي مقياس USDI شرکت كردند. نتايج حاصل از اعتبارسنجي به دو شيوه همساني دروني و ثبات زماني نشان داد که اعتبار مقياس USDI بر اساس آلفاي کرونباخ 93/0 و با استفاده از روش بازآزمايي، 86/0 است. بررسي هاي مرتبط با روايي محتوا، همزمان، واگرا، پيش بين، تفکيکي و سازه USDI مويد روايي مقياس مذکور است. يافته هاي حاصل از تحليل عاملي اکتشافي همانند فرم اصلي نشان داد، سه عامل رخوت و بي حالي، شناختي ـ هيجاني و انگيزه تحصيلي مقياس USDI را تشکيل مي دهند. از اين مطالعه چنين نتيجه مي شود که مقياس USDI ابزاري معتمد و روا براي سنجش افسردگي دانشجويان است. |
كليد واژه: مقياس افسردگي دانشجويان (USDI)، ويژگي هاي روان سنجي، همساني دروني، روايي محتوا |
![]() |
نسخه قابل چاپ |