پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:32 AM
2 : مطالعات روان شناختي زمستان 1386; 3(4):25-43. |
بررسي اثربخشي آموزش ابزار وجود بر شادکامي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دوم رشته علوم تجربي دبيرستان هاي تهران |
پاييزي مريم*,شهرآراي مهرناز,فرزاد ولي اله,صفايي پريوش |
هدف اين پژوهش، تعيين ميزان اثربخشي آموزش ابراز وجود بر شادکامي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دوم رشته علوم تجربي بوده است. نمونه، 30 دانش آموز دختر بودند که به صورت تصادفي انتخاب و در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. ابزار اين پژوهش، شامل پرسشنامه ابراز وجود گمبريل و ريکي، شادکامي آکسفورد و دو آزمون محقق ساخته رياضي بود. پژوهش حاضر در 5 مرحله اجراي مقدماتي، پيش آزمون، آموزش ابراز وجود، پس آزمون و پيگيري انجام شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از نرم افزار کامپيوتري SPSS از طريق آزمون نمرات افزوده و t آماري گروه هاي مستقل مورد بررسي قرار گرفت. نتايج تفاوت معناداري را بين نمره شادکامي پيش آزمون و پس آزمون و پيگيري در گروه آزمايش نشان داد. همچنين، آموزش ابراز وجود، ميانگين نمرات پيشرفت تحصيلي گروه آزمايش را نسبت به پيش آزمون افزايش داده بود، ولي تفاوت معنادار نبود، اما در مرحله پيگيري، تفاوت معناداري بين نمره پيشرفت تحصيلي نشان داده شد. لذا الگوي مداخله اي به کار رفته در اين پژوهش مي تواند به عنوان برنامه تغيير رفتار در سطح دبيرستان هاي دخترانه مورد استفاده قرار گيرد. |
كليد واژه: آموزش ابراز وجود، شادکامي، پيشرفت تحصيلي، دانش آموز، دختر، علوم تجربي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |