0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:20 AM

 3 : مطالعات روان شناختي پاييز 1388; 5(3):47-62.
 
بررسي سهم عوامل انگيزشي بر استفاده از راهبردهاي شناختي و فراشناختي در فرآيند يادگيري
 
ديره عزت*,بني جمالي شكوه السادات
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بوشهر
 
 

هدف اصلي اين تحقيق، بررسي سهم عوامل انگيزشي خودكارآمدي، اهداف تسلط و ادراك سودمندي تكاليف در ميزان استفاده از راهبرد هاي شناختي و فراشناختي در فرايند يادگيري بود. به اين منظور 362 دانش آموز دبيرستاني از دبيرستانهاي نظري شهر بوشهر به شيوه خوشه اي چند مرحله اي، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در جريان پژوهش از مقياس راهبردهاي شناختي و فراشناختي پينتريچ و دگروت (2001) و مقياس گرين (2004) براي سنجش عوامل انگيزشي مورد مطالعه، استفاده شد.
نتايج به دست آمده از آزمون تحليل رگرسيون، نشان داد كه عامل خودكارآمدي، اهداف تسلط و ادراك سودمندي تكاليف، قدرت پيش بيني راهبردهاي شناختي و فراشناختي را دارند
.
عامل خودكارآمدي قدرت پيش بيني اهداف تسلط و سودمندي تكاليف و متغير سودمندي تكاليف نيز قدرت پيش بيني اهداف تسلط را دارا بود. همچنين با توجه به نتايج حاصل از تحليل مسير نشان داده شد كه خودكارآمدي هم به طور مستقيم و هم به صورت غير مستقيم از طريق تاثير بر اهداف تسلط و سودمندي تكاليف بر راهبردهاي شناختي و فراشناختي تاثير مي گذارد. همچنين از طريق تاثير بر راهبردهاي شناختي و فراشناختي مي تواند پيشرفت تحصيلي را پيش بيني كند. به اين ترتيب، نتيجه گرفته شد كه خودكار آمدي اثرگذارترين عامل انگيزشي بوده و راهبردهاي شناختي و فراشناختي به عنوان عامل ميانجي گر، واسطه بين عوامل انگيزشي و پيشرفت تحصيلي است
.

 
كليد واژه: خودكارآمدي، اهداف تسلط، ادارك سودمندي تكاليف، راهبردهاي شناختي، راهبردهاي فراشناختي، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها