پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:17 AM
7 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):163-183. |
انطباق و بررسي شاخص هاي روان سنجي پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي خواندن در ميان دانش آموزان دوره متوسطه |
حسين چاري مسعود*,سماوي سيدعبدالوهاب,كردستاني داوود |
* دانشگاه شيراز |
رابطه مفهوم فراشناخت، به عنوان مفهومي متداول در تعليم و تربيت با پيشرفت تحصيلي انکارناپذير است. يکي از چالشهاي موجود در زمينه مطالعه فراشناخت، سنجش و ارزيابي راهبردها و دانش فراشناختي است. هدف از مطالعه حاضر، بررسي و انطباق شاخص هاي روايي و پايايي پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي خواندن (مختاري و ريچارد، 2002)، در نمونه اي از دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس بود. آزمودنيهاي پژوهش، 297 دانش آموز سال اول متوسطه بودند که به روش نمونه گيري خوشهاي انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 30 گويه اي راهبردهاي فراشناختي خواندن بود. براي بررسي روايي پرسشنامه، از روش تحليل عاملي اكتشافي توام با چرخش واريماکس استفاده شد. شاخص هاي مرتبط با کفايت نمونه و متغيرها جهت تحليل عاملي رضايت بخش بود. پس از اجراي تحليل عاملي، سه عامل راهبردهاي فراشناختي کلي، حمايتي و حل مساله در زمينه خواندن استخراج شد که حدود 59.27 درصد از واريانس کل راهبردهاي فراشناختي خواندن را تبيين مي کرد. همچنين بررسي پايايي پرسشنامه نيز ضرايب آلفا برابر با 0.70 و تنصيف برابر با 0.75 را به دست داد. به طور کلي نتايج پژوهش نشان داد که پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي خواندن، براي سنجش اين راهبردها در ميان دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس مناسب است و مي تواند تا حدودي نيازهاي موجود را برطرف كند. |
كليد واژه: فراشناخت، راهبردهاي فراشناختي خواندن، روايي، پايايي |
نسخه قابل چاپ |