پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:12 AM
3 : مطالعات روان شناختي بهار 1389; 6(1):57-87. |
رابطه صفات شخصيتي مرتبط با نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري با سوگيري حافظه ناآشكار مفهومي و آشكار بر اساس پردازش انتقال مناسب (TAP) |
عبدالهي مجارشين رضا*,بخشي پوررودسري عباس,محمودعليلو مجيد |
* دانشگاه تبريز |
هدف پژوهش حاضر بررسي ارتباط بين صفات شخصيتي مرتبط با نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري و سوگيري حافظه آشكار و ناآشکار مفهومي بر اساس چارچوب پردازش انتقال مناسب (TAP) بود. طرح پژوهشي به کار گرفته شده در اين تحقيق از نوع طرح نيمه آزمايشي پس آزمون با گروه كنترل به طور تركيبي درون آزمودني و بين آزمودني بود. بدين منظور 60 نفر آزمودني (30 نفر افراد افسرده سرپايي و 30 نفر گروه كنترل) بر اساس مصاحبه روانپزشكي مطابق با معيارهاي DSM-IV به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. براي بررسي نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري از مقياس BIS/BAS (كارور و وايت، 1994)، براي بررسي سوگيري حافظه ناآشكار از تكليف توليد كردن (رمزگرداني مفهومي) و تكليف تصميم واژگاني و براي بررسي سوگيري حافظه آشكار از تكليف يادآوري آزاد استفاده شد. آزمودني ها به طور انفرادي آزمونها را انجام مي دادند. نتايج نشان داد كه افراد با نمره هاي بالا در نظام بازداري رفتاري نسبت به افراد با نمره هاي بالا در نظام فعال سازي رفتاري سوگيري حافظه ناآشكار و آشكار بيشتري نسبت به كلمات منفي در سطح پردازش مفهومي نشان مي دهند. افراد با نمره هاي بالا در نظام فعال سازي رفتاري نسبت به افراد با نمره هاي بالا در نظام بازداري رفتاري سوگيري حافظه ناآشكار و آشكار بيشتري نسبت به كلمات مثبت در سطح پردازش مفهومي نشان مي دهند. اين يافته ها در مجموع نشان داد كه اگر در سوگيري حافظه ناآشكار پردازش مفهومي، فرضيه خلق - همخوان، فرضيه صفت - همخوان و پردازش انتقال مناسب را با هم در نظر بگيريم، به فهم بهتر سوگيري حافظه ناآشكار منجر خواهد شد. |
كليد واژه: نظام هاي بازداري/ فعال سازي رفتاري، حافظه ناآشكار مفهومي، حافظه آشكار، پردازش انتقال مناسب، آماده سازي |
نسخه قابل چاپ |