پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:11 AM
: مطالعات روان شناختي تابستان 1389; 6(2):0-0. |
بررسي شاخص هاي روان سنجي سياهه علايم اختلال خوردن (EDI) در دانش آموزان دختر پايه دوم دبيرستان هاي تهران |
شايقيان زينب*,وفايي مريم |
* دانشگاه تربيت مدرس |
هدف پژوهش حاضر، ارزيابي ويژگي هاي روان سنجي و هنجاريابي سياهه علايم اختلال خوردن گارنر و همكاران (1983) بوده است. در اين پژوهش دانش آموزان 18 کلاس (403 نفر) مقطع دوم متوسطه، از دبيرستانهاي دولتي دخترانه شهر تهران به شيوه خوشه اي مرحله اي به عنوان نمونه آماري، انتخاب شدند. تمام آزمودني ها به فرم فارسي سياهه علايم اختلال خوردن و پرسشنامه باور اختلال خوردن کوپر و همکاران (1996) پاسخ دادند. روايي اين پرسشنامه نيز از راه شاخص هاي روايي سازه، همزمان و تحليل عاملي بررسي شد. نتايج تحليل عوامل با استفاده از روش هاي مولفه هاي اصلي و چرخش واريماکس نشان داد که اين سياهه از هفت عامل تشکيل شده است. اين عوامل بيش از 42.65 درصد واريانس کل را تبيين مي کنند. روايي سازه اين پرسشنامه با محاسبه ضريب همبستگي زيرمقياس هاي اين پرسشنامه با يکديگر و با کل پرسشنامه تاييد شد که ضرايب بين زير مقياس ها با کل، به ترتيب 0.58، 0.53، 0.66، 0.48، 0.34 و 0.43 متغير و معنادار بودند (P<0.01) .روايي همزمان نيز با به کارگيري مقياس باورهاي اختلال خوردن، برآورد شد که ضريب همبستگي (0.48) بين اين دو پرسشنامه بود (P<0.01). اعتبار پرسشنامه باور اختلال خوردن با استفاده از روشهاي آلفاي کرونباخ و روش تنصيف تحليل شد، که به ترتيب ضرايب 0.76 و 0.56 به دست آمد. با در نظر گرفتن نتايج پژوهش حاضر، آزمون باورهاي اختلال خوردن مي تواند به عنوان ابزاري معتبر، براي ارزيابي علايم اختلال خوردن در سطح دبيرستان هاي دخترانه استفاده شود. |
كليد واژه: شاخص هاي روان سنجي، اعتبار، روايي و سياهه علايم اختلال خوردن |
نسخه قابل چاپ |