پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:09 AM
6 : مطالعات روان شناختي پاييز 1390; 7(3):131-151. |
ارتباط تاب آوري، استرس و خودکارآمدي با رضايت از زندگي در دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بالا و پايين |
ابوالقاسمي عباس* |
* دانشگاه محقق اردبيلي |
اين پژوهش با هدف تعيين ارتباط تاب آوري، استرس و خودکارآمدي با رضايت از زندگي در دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بالا و پايين انجام شد و يک مطالعه همبستگي بود. آزمودني هاي پژوهش 120 نفر بودند که از ميان دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بالا و پايين دبيرستان هاي دخترانه به شيوه تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس هاي تاب آوري، استرس، خودکارآمدي و رضايت از زندگي استفاده شد. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان داد که تاب آوري، خودکارآمدي و رضايت از زندگي در دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بالا در مقايسه با دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي پايين به طور معناداري بيشتر و استرس آنها کمتر است. نتايج تحليل رگرسيون چندمتغيري نشان داد که متغيرهاي تاب آوري و استرس مثبت در دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي پايين و تاب آوري در دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بالا به عنوان قوي ترين پيش بيني کننده رضايت از زندگي بودند. اين يافته ها تلويحات ضمني مهمي درباره آموزش و خدمات مشاوره اي براي دانش آموزان دارد. |
كليد واژه: تاب آوري، استرس، رضايت از زندگي، خودکارآمدي، پيشرفت تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |