پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:08 AM
1 : مطالعات روان شناختي تابستان 1390; 7(2):11-35. |
مقايسه ميزان و نوع استفاده از اينترنت در رابطه با سلامت روان و عملکرد تحصيلي دانش آموزان شهر تهران |
رنجبر زهرا*,درويزه زهرا,نراقي زاده افسانه |
موضوع پژوهش حاضر بررسي و مقايسه ميزان و نوع استفاده از اينترنت در رابطه با سلامت روان و عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم دبيرستان هاي شهر تهران در سال تحصيلي 1387 بود. براي اجراي اين پژوهش نمونه اي با حجم 250 نفر دانش آموز (126 دختر و 124 پسر) به روش نمونه گيري تصادفي از نوع خوشه اي انتخاب شد. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه سلامت عمومي فرم 28 سوالي گلدبرگ و هيلدگ (1979)، پرسشنامه استفاده از اينترنت المتريف (2000) و پرسشنامه محقق ساخته (1387)، استفاده شد. در اين پژوهش از معدل ترم اول دانش آموزان سال دوم دبيرستان به عنوان ملاک عملکرد تحصيلي استفاده شد. براي تجزيه و تحليل اطلاعات گردآوري شده از روش ضريب همبستگي، تحليل واريانس يک راهه، آزمون شفه و آزمون T مستقل استفاده شد. نتايج اين تحليل نشان داد که بين ميزان و نوع استفاده از اينترنت با عملکرد تحصيلي رابطه معکوس معني دار وجود دارد و همچنين بين ميزان و نوع استفاده از اينترنت با سلامت روان همبستگي معکوس معني داري ديده مي شود، اما در اين پژوهش تفاوتي بين دو جنس در ميزان و نوع استفاده از اينترنت مشاهده نشد. به طور کلي پژوهش حاضر نشان داد با افزايش ميزان استفاده از اينترنت عملکرد تحصيلي و سلامت روان دانش آموزان کاهش مي يابد و نيز هر چه افراد استفاده ارتباطي و تفريحي بيشتري با اينترنت داشته باشند عملکرد تحصيلي و سلامت روان آنها کاهش مي يابد. |
كليد واژه: ميزان و نوع استفاده از اينترنت، عملکرد تحصيلي، سلامت روان |
نسخه قابل چاپ |