پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:08 AM
7 : مطالعات روان شناختي پاييز 1390; 7(3):153-181. |
نگرش دانش آموزان به درس رياضي و رابطه آن با اضطراب امتحان (مورد: دانش آموزان دختر و پسر سال دوم دبيرستان هاي شهر اصفهان) |
زكي محمدعلي* |
* دانشگاه امام حسين (ع) |
دانش آموزان نسبت به مواد درسي نگرش هايي دارندکه اين نگرش ها در عملکرد آموزشي آنها نقشي مهم ايفا مي کند. هدف مقاله مطالعه ميزان نگرش دانش آموزان به درس رياضي، نگرش آنها به اضطراب امتحان رياضي و بررسي ارتباط بين نگرش به درس رياضي و اضطراب امتحان بود. پژوهش حاضر از نوع پيمايشي و ابزار پژوهش دو قسمت داشت: 1) مقياس نگرش به درس رياضي که شامل 28 گويه و چهارپاره مقياس احساس لذتمندي، انگيزش به يادگيري، اهميت داشتنن و احساس ترس و نگراني به درس رياضي است، 2) پرسشنامه اضطراب امتحان. نمونه اي به حجم 200 دانش آموز دختر و پسر به شيوه نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي از ميان دانش آموزان سال دوم رشته هاي انساني و تجربي دبيرستان هاي شهر اصفهان انتخاب شد. نتايج نشان دهنده آن بود که بين هر کدام از چهارپاره مقياس و همچنين کل نگرش به درس رياضي با اضطراب امتحان درس رياضي روابطي معنادار وجود داشته است (0.365-). ميزان نگرش به درس رياضي و همچنين اضطراب امتحان در سطح متوسط ارزيابي شده است. در نگرش به درس رياضي و همچنين اضطراب امتحان در ميان دانش آموزان دختر و پسر و همچنين بين دو رشته انساني و تجربي تفاوتي معنادار وجود نداشته است. |
كليد واژه: نگرش به درس رياضي، اضطراب امتحان رياضي، دانش آموزان، شهر اصفهان |
نسخه قابل چاپ |