پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 9:26 PM
9 : مجله علوم رفتاري تابستان 1387; 2(2):173-181. |
|
بررسي رابطه هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت در دانش آموزان |
|
شفيعي تبار مهديه*,خداپناهي محمدكريم,صدق پور صالح |
|
* دانشگاه شهيد بهشتى، دانشكده روانشناسى و علوم تربيتى |
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر پژوهشي از نوع همبستگي مي باشد و بدين منظور 377 نفر (دختر=191، پسر=186) ازبين دانش آموزان مقطع سوم دبيرستان شهرستان اراك با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. آزمودني ها جهت اندازه گيري هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت به مقياس هوش هيجاني شات (EIS ) و سياهه شخصيت گلدبرگ (IPIP) پاسخ دادند. داده هاي به دست آمده با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج حاصل از پژوهش نشان داد هوش هيجاني با برونگردي، گشودگي به تجربه، سازش يافتگي و وظيفه شناسي رابطه مثبت و در مقابل با نوروزگرايي رابطه منفي دارد. از سوي ديگر بررسي مقايسه اي هوش هيجاني دختران و پسران نيز نشان داد كه سطح هوش هيجاني دختران نسبت به پسران بالاتر است.
نتيجه گيري: هوش هيجاني بخشي از سازه شخصيت است و شخصيت بستر عملكرد هوش هيجاني، بنابراين هوش هيجاني همواره بايد به عنوان بخشي از نظام گسترده تر شخصيت مورد مطالعه قرار گيرد.
|
|
كليد واژه: هوش هيجاني، عوامل پنجگانه شخصيت، دانش آموزان دبيرستان |
|
|
نسخه قابل چاپ
|