پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 9:26 PM
1 : مجله علوم رفتاري تابستان 1387; 2(2):97-106. |
|
بررسي رابطه بين سطوح سازگاري و رگه هاي شخصيتي نوجوانان |
|
پورشهريار حسين*,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,خداپناهي محمدكريم,كاظم نژاد انوشيروان,خفري ثريا |
|
* دانشگاه تربيت مدرس |
|
مقدمه: سازگاري و عوامل مرتبط با آن از موضوعات مهمي است كه در حوزه هاي مختلف روانشناسي به آن پرداخته مي شود. گستره مفهوم سازگاري تا جايي است كه گاهي تعيين حدود و نوع رابطه آن با مفاهيمي نظير شخصيت با ابهام همراه است. بر اين اساس پژوهش حاضر برآن است تا نوع و ميزان ارتباط ميان هريك از عوامل شخصيت و سازگاري نوجوانان را مورد بررسي قرار دهد.
روش: در اين پژوهش سطوح مختلف سازگاري با استفاده از مدل همبستگي و رگرسيون بر اساس ويژگيهاي روانشناختي مورد پيش بيني قرار گرفته است. تعداد 456 دانش آموز در دسترس از ميان دانش آموزان پايه سوم دبيرستان هاي پسرانه منطقه 3 تهران به پرسشنامه ويژگيهاي روانشناختي كاليفرنيا و پرسشنامه سازگاري دانش آموزان پاسخ دادند. از مدل رگرسيون لجستيك براي پيش بيني سطوح سازگاري بر اساس ويژگيهاي روانشناختي و از مدل تحليل عاملي و مدل حذف گام به گام براي كاهش تعداد عوامل پيش بيني كننده و استخراج كمترين تركيب عاملي با بيشترين توان پيش بيني استفاده شد.
يافته ها: بر اساس نتايج بدست آمده از ميان هجده ويژگي روانشناختي يك تركيب پنج عاملي شامل هويت جنسي، اشتراك، انعطاف پذيري،اجتماعي شدن و سلطه گري در مقايسه با ساير تركيب ها بيشترين توان را در پيش بيني سطوح سازگاري نشان داد.
نتيجه گيري: با توجه به ماهيت مجموعه پنج عاملي فوق، سازگاري را مي توان بعنوان بخشي از تعريف شخصيت و يا محصول ارتباط ويژه ميان برخي از عوامل آن در نظر گرفت و نيز بر اساس مجموعه رفتارهاي مرتبط با عوامل فوق بنظر مي رسد براي افزايش سطح سازگاري نوجوانان لازم است تا به شرايط سني و جنسيت نوجوانان و نيز نوع ارتباط آنها با گروه همسالان بيشتر از هر عامل ديگر توجه شود.
|
|
كليد واژه: ويژگيهاي روانشناختي، عوامل شخصيت، سازگاري، پيش بيني |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|