0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  9:20 PM

 3 : مجله علوم رفتاري زمستان 1387; 2(4):297-304.
 
تفاوت هاي فردي در استرس تحصيلي و بهزيستي ذهني: ‏نقش سبك هاي مقابله با تنيدگي
 
‏فراهاني محمدنقي*,شكري اميد,گراوند فريبرز,دانشورپور زهره
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تربيت معلم، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن نقش ميانجي گر سبك هاي مقابله با تنيدگي در بررسي رابطه بين استرس تحصيلي و بهزيستي ذهني انجام گرفت.
روش: در نمونه اي متشکل از 415 آزمودني (165 پسر و 250 دختر)، پرسش نامه استرس زندگي دانشجويي(SLSI) ، پرسش نامه مقابله با موقعيت هاي استرس زا (CISS) و مقياس هاي بهزيستي ذهني (SWS) ارزيابي شد. با استفاده از مدل هاي تحليل رگرسيون سلسله مراتبي، نقش ميانجـي گر سبك هاي مقابله در بررسي رابطه بين استرس تحصيلي و بهزيستي ذهني مورد مطالعه قرار گرفت.
يافته ها: از بين سبك هاي مقابله، تنها سبك مقابله مساله مدار به طور معني داري رابطه منفي بين استرس تحصيلي و مقياس عاطفه مثبت و تنها سبك مقابله هيجان مدار به طور معني داري رابطه منفي بين استرس تحصيلي و مقياس عاطفه منفي را كاهش دادند. سبك هاي مقابله مساله مدار و هيجان مدار، به طور معني داري رابطه منفي بين استرس تحصيلي و مقياس رضايت از زندگي را كاهش دادند.
نتيجه گيري: توجه به نقش ميانجي گر سبك هاي مقابله در بررسي رابطه بين استرس تحصيلي و بهزيستي ذهني ضروري است.

 
كليد واژه: استرس تحصيلي، سبک هاي مقابله با تنيدگي، بهزيستي ‏ذهني، تفاوت هاي فردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها