پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 9:17 PM
9 : مجله علوم رفتاري بهار 1388; 3(1):59-64. |
|
تاثير آموزش جرات ورزي بر مهارت هاي اجتماعي، اضطراب اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر |
|
مهرابي زاده هنرمند مهناز*,تقوي سيده فرخنده,عطاري يوسف علي |
|
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران |
|
مقدمه: اين پژوهش به منظور بررسي تاثير آموزش جرات ورزي بر مهارت هاي اجتماعي، اضطراب اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر پايه اول مقطع متوسطه شهر بهمئي صورت گرفت.
روش: جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان دختر پايه اول متوسطه مشغول به تحصيل در سال 87-1386 و نمونه آن متشكل از 60 دانش آموز است كه به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده و در دو گروه آزمايشي و گواه جايگزين شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقياس اضطراب اجتماعي واتسون و فرند و مقياس درجه بندي مهارت هاي اجتماعي اسلر و ميلر است. طرح پژوهش، از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است و داده هاي به دست آمده با روش تحليل واريانس چند متغيري (مانوا) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان داد كه بين اين دو گروه، حداقل يكي از متغيرهاي وابسته مهارت هاي اجتماعي، اضطراب اجتماعي و عملكرد تحصيلي، تفاوت معني داري وجود دارد. نتايج تحليل واريانس يك طرفه در مانوا نيز نشان داد كه بين دو گروه از لحاظ هر سه متغير وابسته تفاوت معني داري وجود دارد.
نتيجه گيري: آموزش جرات ورزي بر روي اضطراب اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي و عملكرد تحصيلي گروه آزمايشي در مقايسه با گروه كنترل تاثير دارد و بين دو گروه از لحظ اين متغيرها تفاوت معني داري مشاهده مي شود. به بيان ديگر، آموزش جرات ورزي باعث كاهش اضطراب اجتماعي و افزيش مهارت هاي اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايشي شده است.
|
|
كليد واژه: آموزش جرات ورزي، اضطراب اجتماعي، مهارت هاي اجتماعي، عملكرد تحصيلي |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|