پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 8:57 PM
9 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):143-149. |
|
تاثير آموزش مهارت هاي هيجاني- اجتماعي در رشد اين مهارت ها |
|
كريم زاده منصوره*,اخوان تفتي مهناز,كيامنش عليرضا,اكبرزاده نسرين |
|
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران |
|
مقدمه: اين پژوهش به بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي هيجاني- اجتماعي به معلمين زن و مرد در رشد مهارت هاي هيجاني- اجتماعي آنان پرداخت.
روش: مطالعه از نوع طرح هاي آزمايشي است كه در آن 68 معلم پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي با حداقل 10 سال سابقه تدريس و مدرك ليسـانس به صورت تصادفي در دو گروه كنترل (18 زن و 16 مرد) و آزمايش (20 زن و 14 مرد) قرار گرفتند. ابزار سنجش مهارت هاي هيجـاني- اجتمـاعي، پرسش نامه هوش هيجاني- اجتماعي بار- ان بود كه داراي 90 گويه و 5 عامل درون فردي، بين فردي، سازگاري، مديريت استرس و خلق عمومي است كه توسط سموعي هنجاريابي شده است. مهارت هاي هيجاني- اجتماعي در 10 جلسه 2 ساعته در حوزه مهارت هاي درون فردي و بين فردي آموزش داده شد.
يافته ها: عملكرد گروه آزمايش در مهارت هاي هيجاني- اجتماعي كلي و خرده مولفه هاي آن نسبت به عملكرد گروه كنترل بيشتر و تفاوت بين دو گروه معني دار است. اين نتايج پس از 4 ماه در مهارت هاي هيجاني- اجتماعي كلي و خرده مولفه هاي آن، كاهش معني داري نشان نداد.
نتيجه گيري: طراحي برنامه هايي براي آموزش معلمان مي تواند كمك بالقوه سودمندي براي رسيدن به ابعاد گوناگون هوش هيجاني- اجتماعي نمايد. نخستين گام در اجراي برنامه هاي يادگيري هيجاني- اجتماعي، درگير نمودن معلمان با اين مهارت ها و رشد توانمندي هاي هيجاني- اجتماعي آنان است.
|
|
كليد واژه: معلمان، آموزش، مهارت هاي هيجاني- اجتماعي |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|