0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:57 PM

 9 : مجله علوم رفتاري تابستان 1388; 3(2):143-149.
 
تاثير آموزش مهارت هاي هيجاني- اجتماعي در رشد اين مهارت ها
 
كريم زاده منصوره*,اخوان تفتي مهناز,كيامنش عليرضا,اكبرزاده نسرين
 
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش به بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي هيجاني- اجتماعي به معلمين زن و مرد در رشد مهارت هاي هيجاني- اجتماعي آنان پرداخت.
روش: مطالعه از نوع طرح هاي آزمايشي است كه در آن 68 معلم پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي با حداقل 10 سال سابقه تدريس و مدرك ليسـانس به صورت تصادفي در دو گروه كنترل (18 زن و 16 مرد) و آزمايش (20 زن و 14 مرد) قرار گرفتند. ابزار سنجش مهارت هاي هيجـاني- اجتمـاعي، پرسش نامه هوش هيجاني- اجتماعي بار- ان بود كه داراي 90 گويه و 5 عامل درون فردي، بين فردي، سازگاري، مديريت استرس و خلق عمومي است كه توسط سموعي هنجاريابي شده است. مهارت هاي هيجاني- اجتماعي در 10 جلسه 2 ساعته در حوزه مهارت هاي درون فردي و بين فردي آموزش داده شد.
يافته ها: عملكرد گروه آزمايش در مهارت هاي هيجاني- اجتماعي كلي و خرده مولفه هاي آن نسبت به عملكرد گروه كنترل بيشتر و تفاوت بين دو گروه معني دار است. اين نتايج پس از 4 ماه در مهارت هاي هيجاني- اجتماعي كلي و خرده مولفه هاي آن، كاهش معني داري نشان نداد.
نتيجه گيري: طراحي برنامه ‌هايي براي آموزش معلمان مي تواند كمك بالقوه سودمندي براي رسيدن به ابعاد گوناگون هوش هيجاني- اجتماعي نمايد. نخستين گام در اجراي برنامه هاي يادگيري هيجاني- اجتماعي، درگير نمودن معلمان با اين مهارت ها و رشد توانمندي هاي هيجاني- اجتماعي آنان است.

 
كليد واژه: معلمان، آموزش، مهارت هاي هيجاني- اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها