پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 8:55 PM
9 : مجله علوم رفتاري پاييز 1388; 3(3):231-236. |
|
مقايسه سبك هاي دلبستگي دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري، نارساخوان و عادي |
|
باعزت فرشته*,ايزدي فرد راضيه,پيوسته گر مهرانگيز |
|
* مركز خدمات روان شناسي و مشاوره، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران |
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقايسه سبك هاي دلبستگي دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري، نارساخوان و عادي صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع پس رويدادي است. جامعه آماري پژوهش، كليه دانش آموزان پايه هاي سوم تا پنجم ابتدايي شهر تهران بودند. به منظور انجام اين پژوهش، ابتدا تعداد 55 دانش آموز نارساخوان و 43 دانش آموز داراي اختلال رفتاري پايه سوم تا پنجم شهر تهران پس از اجراي آزمون هاي تشخيصي (آزمون اختلال خواندن و آزمون اختلال رفتاري راتر) به شيوه نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي به طور تصادفي انتخاب شدند. سپس 60 دانش آموز عادي از مقطع ابتدايي به منظور مقايسه با دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري و نارساخوان به صورت هدفمند انتخاب شدند. پس از نمونه گيري، آزمون دلبستگي رندولف روي دانش آموزان اجرا شد. داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل واريانس يك راهه و آزمون تعقيبي شفه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل واريانس يك راهه و آزمون تعقيبي شفه حاكي از آن بودند كه بين سبك هاي دلبستگي دانش آموزان نارساخوان، عادي و اختلال رفتاري تفاوت معني داري وجود دارد (p>0.0001). در نتيجه دانش آموزان نارساخوان و اختلال رفتاري در مقايسه با دانش آموزان عادي از سبك دلبستگي ناايمن برخوردارند.
نتيجه گيري: دانش آموزان عادي از سبك دلبستگي ايمن برخوردار هستند، اما دانش آموزان نارساخوان داراي سبك دلبستگي ناايمن از نوع اجتنابي و دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري داراي سبك دلبستگي ناايمن دوسوگرا هستند.
|
|
كليد واژه: سبک هاي دلبستگي، دانش آموزان عادي، دانش آموزان نارساخوان، دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاري |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|