0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:17 PM

 7 : مجله علوم رفتاري پاييز 1389; 4(3 (مسلسل 13)):207-213.
 
رابطه خلاقيت و بهزيستي ذهني در دانشجويان
 
پيوسته گر مهرانگيز*,دستجردي الهام,دهشيري غلام رضا
 
* گروه روان شناسي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ايران
 
 

مقدمه: توجه به احساس بهزيستي يا رضامندي افراد و رابطه آن با خلاقيت امري ضروري است. موفقيت فعاليت هاي دانشجويان نيز مي تواند تا حد زيادي به دارابودن احساس رضامندي از كيفيت زندگي شان و نيز خلاقيت آنها بستگي داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين خلاقيت و بهزيستي ذهني در دانشجويان دانشگاه الزهرا (س) انجام شد.
روش: اين پژوهش همبستگي روي
300 نفر از دانشجويان دانشگاه الزهرا (س) كه در سال 1388 به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. براي ارزيابي خلاقيت از پرسش نامه خلاقيت عابدي و براي سنجش بهزيستي ذهني از پرسش نامه بهزيستي ذهني بزرگسالان كه ابعاد هيجاني، روان شناختي و اجتماعي بهزيستي ذهني را ارزيابي مي كند، استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي، ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام با نرم افزار SPSS 13 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: ميان خلاقيت و بهزيستي ذهني (r=0.46؛ p<0.01) رابطه معني داري در جهت مثبت وجود داشت. در تحليل رگرسيون گام به گام از ميان مولفه هاي خلاقيت، سيالي به همراه انعطاف پذيري در مجموع %25 واريانس بهزيستي ذهني را به خود اختصاص دادند. ساير مولفه هاي خلاقيت نقش مهمي در پيش بيني بهزيستي ذهني و ابعاد آن نداشتند.
نتيجه گيري: داشتن روحيه اي شاد و رضايت از شرايط زندگي مي تواند بر ايجاد اعمال و بينش هاي نو و اصيل تاثير مهمي داشته باشد. همچنين هيجان هاي مثبت خود مي توانند از همين اعمال و بينش هاي نو خلق شوند.

 
كليد واژه: خلاقيت، بهزيستي ذهني، ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون گام به گام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها