0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  8:14 PM

 3 : مجله علوم رفتاري تابستان 1390; 5( 2 (مسلسل 16)):109-117.
 
نقش ميانجي تنظيم هيجان شناختي در ادراک نوجوانان از ابعاد سبک هاي فرزندپروري و موفقيت تحصيلي آنها
 
امين آبادي زهرا*,خداپناهي محمدكريم,دهقاني محسن
 
* گروه روانشناسي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش واسطه اي تنظيم هيجان شناختي در رابطه با ابعاد سبک هاي فرزندپروري و موفقيت تحصيلي نوجوانان انجام شد.
روش: در يک مطالعه از نوع همبستگي، 460 دانش آموز (230 دختر و 230 پسر) به صورت تصادفي نسبتي خوشه اي از دبيرستان هاي شهرستان کرج انتخاب شدند. در اين پژوهش از پرسشنامه سبک هاي والديني ادراک شده، پرسشنامه تنظيم هيجان شناختي و ميانگين نمرات درسي به عنوان ابزارهاي پژوهش استفاده شد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي تحليل مسير، تحليل رگرسيون و ضريب همبستگي استفاده شد.
يافته ها: تنظيم هيجان شناختي نقش واسطه اي ناچيزي برعهده دارد و موفقيت تحصيلي بيشتر از بعد محبت تاثير مي پذيرد، مدل حاصل از پژوهش، برازش مطلوب ندارد.
نتيجه گيري: ادراک گرما و محبت نوجوانان از جانب والدين با تنظيم هيجان شناختي و موفقيت تحصيلي آنها رابطه دارد و اين ادراک برخلاف ادراک بعد تربيتي، مهار نوجوانان را براي پيشرفت بيشتر برمي انگيزد. اين پژوهش همچون بسياري از پژوهش هاي ديگر، بر نقش تعيين کننده والدين گرم و با محبت در موفقيت تحصيلي نوجوانان تاکيد مي کند.

 
كليد واژه: ابعاد تربيتي، تنظيم هيجان شناختي، موفقيت تحصيلي، نوجوان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها