پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 8:13 PM
12 : مجله علوم رفتاري زمستان 1389; 4(4 (مسلسل 14)):335-340. |
|
رابطه پردازش پس رويدادي و اجتناب شناختي با اضطراب اجتماعي در دانشجويان |
|
بساك نژاد سودابه*,معيني نصراله,مهرابي زاده هنرمند مهناز |
|
* گروه روانشناسي، دانشكده علوم تربيتي، دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران |
|
مقدمه: هدف اين تحقيق بررسي رابطه پردازش پس رويدادي و اجتناب شناختي با اضطراب اجتماعي در دانشجويان است.
روش: جامعه آماري اين پژوهش شامل دانشجوياني مي باشند که در نيمسال اول سال تحصيلي 88-87 مشغول به تحصيل بودند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي مرحله اي 400 دانشجو (221 دختر و 179 پسر) انتخاب شدند و به پرسشنامه پردازش پس رويدادي، پرسشنامه اجتناب شناختي و مقياس انواع واکنش هراس پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحليل رگرسيون گام به گام و برنامه SPSS نسخه 16 تحليل شدند.
يافته ها: بين پردازش پس رويدادي و اضطراب اجتماعي در کل دانشجويان همبستگي معنادار وجود دارد. هم چنين بين فرونشاني فکر، جانشيني فکر و تبديل تصورات به افکار و اضطراب اجتماعي در کل دانشجويان همبستگي بالايي وجود دارد اما بين حواس پرتي و اجتناب از محرک تهديدکننده و اضطراب اجتماعي همبستگي معنادار نبود. متغيرهاي پردازش پس رويدادي و جانشيني فکر بهترين پيش بيني کننده هاي اضطراب اجتماعي محسوب مي شوند به طوري که 19 درصد واريانس اضطراب اجتماعي توسط اين متغيرها قابل تبيين مي باشند.
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهند که مبتلايان به اضطراب اجتماعي در قبال رويدادهاي محيطي به پردازش شناختي مي پردازند و اين پردازش پس رويدادي آن ها را به سوي اجتناب بيشتر از محيط اجتماعي سوق مي دهدو تداوم اضطراب اجتماعي را پيش بيني مي کند. افزايش آگاهي و استفاده از درمان هاي شناختي به در مان اضطراب اجتماعي و بهبود عملکرد اجتماعي آن ها کمک مي کند.
|
|
كليد واژه: پردازش پس رويدادي، اجتناب شناختي، اضطراب اجتماعي، دانشجويان |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|