پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:24 PM
2 : مجله روانشناسي بهار 1379; 4(1 (پیاپی 13)):16-31. |
پاسخ هاي رفتاري تيزهوشان به محركهاي مبهم اجتماعي |
صحبت زاده رزاق,اژه اي جواد |
پژوهش حاضر مطالعه اي از نوع همبستگي بوده که با هدف تعيين «ارتباط بين اسناد نيت ، هدفهاي اجتماعي و ادراک خودکارآمدي کودکان تيزهوش با پاسخهاي رفتاري به محرکهاي مبهم اجتماعي »انجام شده است وويژگيهاي کودکان پرخاشگر، کناره گير و مسئله گشا براي پاسخ به مؤلفه هاي اهداف اجتماعي و ادراک خودکار آمدي بررسي گرديد .نمونه مورد پژوهش ،370 نفر از دانش آموزان پايه اول راهنمايي مدارس استعدادهاي درخشان تهران بود. براي انجام پژوهش در مرحله اول تمام دانش آموزان پرسشنامه را تکميل نمودند و آنگاه پس از تجزيه و تحليل اوليه واستخراج نتايج ، 195 نفر از آنان براي پاسخ گويي به مؤلفه هاي «اهداف اجتماعي» و « ادراک خودکارآمدي » مجددا مورد آزمون قرار گرفتند. با استفاده از روشهاي آماري تحليل واريانس و آزمونهاي تعقيبي مشخص شد که بين ميانگين نمرات گروههاي «پرخاشگر» ،«کناره گير »، و «مسئله گشا » در پاسخ به مؤلفه هاي «هدفهاي اجتماعي » و «ادراک خودکارآمدي » تفاوت معني داري وجود دارد (P<0.05). و ميتوان نتيجه گرفت که کودکان «پرخاشگر» بر اهداف ضد اجتماعي تأکيد دارند،در حاليکه اهداف کودکان «کناره گير» و «مساله گشا» در پاسخ به محرکهاي مبهم عمدتا «اجتماع گرايانه» است. |
كليد واژه: اسناد نيت، هدفهاي اجتماعي، ادراك خودكارآمدي، محركهاي مبهم، كودكان تيزهوش |
![]() |
نسخه قابل چاپ |