پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:24 PM
مقايسه راهبرد هاي يادگيري در دانش آموزان موفق و ناموفق |
فتحي آشتياني علي,حسني مريم |
اين مطالعه به منظور مقايسه راهبردهاي يادگيري در دانش آموزان «موفق» و«ناموفق» در سال 1378 انجام گرديده است . جامعه مورد مطالعه کليه دانش آموزان دختر پايه سوم مقطع متوسطه شهر تهران مي باشد . که از بين آنها با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، 650 دانش آموز برحسب عملکرد تحصيلي (موفق و ناموفق) انتخاب گرديد. در اين پژوهش علاوه بر بررسي عملکرد تحصيلي ، از پرسشنامه راهبردهاي يادگيري استفاده به عمل آمد .داده هاي بدست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و تحليل تمايز مورد بررسي قرار گرفت . نتايج بدست آمده نشان داد که بين دانش آموزان موفق و ناموفق از لحاظ ميزان استفاده از راهبردهاي بسط دهي و نظارت بر درک مطلب تفاوت معنادار (P<0.01) وجود دارد. به علاوه از لحاظ رشته تحصيلي در گروههاي رياضي – فيزيک و علوم انساني تفاوت معناداري (P<0.01) در راهبردهاي بسط دهي و نظارت بر درک مطلب ودر گروههاي رياضي – فيزيک و علوم انساني تفاوت معنادار (P<0.05) در راهبرد هاي سازماندهي و نظارت بر درک مطلب بين دانش آموزان موفق و ناموفق وجود دارد . افزون بر آن نتايج تحليل تمايز نشان داد که در گروه رياضي – فيزيک ، راهبرد بسط دهي ،در گروه علوم تجربي راهبرد نظارت بر درک مطلب و در گروه علوم انساني راهبرد بسط دهي بيشترين سهم را در رابطه با موفقيت تحصيلي داشته اند. |
كليد واژه: راهبردهاي يادگيري، راهبرد مرور ذهني، راهبرد بسط دهي، راهبرد سازماندهي، راهبرد نظارت بر درك مطلب، دانش آموزان موفق و ناموفق، پيشرفت تحصيلي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |