پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:24 PM
3 : مجله روانشناسي پاییز 1379; 4(3 (پیاپی 15)):247-266. |
هنجاريابي آزمون نقاشي مقياس مردان آدمك گوديناف - هريس بر روي كودكان 6 تا 11 ساله بوشهر |
رجبي غلامرضا,نجاريان بهمن,عطاري يوسف علي |
اين پژوهش به بررسي هنجاريابي آزمون نقاشي مقياس مردان آدمک گوديناف - هريس به عنوان يک آزمون تحولي در مدارس ابتدايي بوشهر پرداخته است.در اين مطالعه 365 آزمودني پسر در شش گروه 6 ،7 ،8 ،9 ،10 ،11 سال به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. اجرا ونمره گذاري اين آزمون بر طبق روش نمره گذاري مردان (73 ماده) گوديناف - هريس (1963) انجام گرفت.تحليل واريانس يک راهه نشان داد که آزمودنيهاي 6 تا 11 ساله پسر در مقياس مردان در سطح آماري p = 0.01 با يکديگر تفاوت دارند.مقايسه آماري بين مطالعه هنجاري حاضر با مطالعات هنجاري انجام شده در ايران و در کشور آمريکا بيانگر اين است که دانش آموزان بوشهري درآزمون نقاشي آدمک گوديناف - هريس در مقايسه با مطالعه هنجاري آمريکا دچار تاخير تحولي هستند ليکن با مطالعه هنجاري شيراز فقط در يک سطح سني تفاوت دارد. همچنين بين نمره هاي آزمون نقاشي کل نمونه با نمره هاي پيشرفت تحصيلي (فارسي،رياضيات،علوم و ديکته) کودکان به استثناي درس رياضيات رابطه وجود دارد.در نهايت ضريب پاياني مقياس نمره گذاري مردان با استفاده از روش بازآزمايي به فاصله يک ماه 0.70 و ضريب توافق نمره گذاري در دو گروه 7 و 10 ساله به ترتيب 0.76 و 0.63 بود.روايي آزمون نقاشي آدمک گوديناف - هريس با استفاده از مقياس نمره گذاري مردان با آزمون ريون رنگي کودکان 0.24 و با آزمون خطاهاي بندر گشتالت Koppitz) ( قابل تامل است. يافته هاي فوق همگي فرضيات تحقيق را تاييد مي کنند. |
كليد واژه: آزمون نقاشي مقياس مردان گوديناف - هريس، اعتبار، روايي، دانش آموز، تحول |
![]() |
نسخه قابل چاپ |