پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:19 PM
5 : مجله روانشناسي پاییز 1380; 5(3 (پیاپی 19)):262-276. |
بررسي عوامل موثر بر ميزان رعايت هنجارها توسط دانش آموزان در محيطهاي آموزشي |
كلدي عليرضا,رسولي مهستي |
هدف از انجام اين تحقيق، شناخت هنجارهاي موجود در محيط آموزشي و سنجش ميزان تمايل دانش آموزان به رعايت هنجارها است. اين تحقيق درصدد است با توجه به مفاهيم هنجار و جامعه پذيري، هنجارها را در محيط آموزشي مورد بررسي قرار داده و ميزان رغبت و تمايل دانش آموزان را در رعايت هنجارها بعنوان نقش دانش آموزي مورد ارزيابي قرار دهد. روش مطالعه در اين تحقيق، روش پيمايشي است. شيوه جمع آوري اطلاعات با تلفيق مراجعه به اسناد و مدارک و نيز پرسشنامه انجام شده است. جهت دسترسي به واحدهاي نمونه (دانش آموزان دختر) از روش نمونه گيري طبقه اي بهره گرفته و پس از کسب آمار دانش آموزان در منطقه 18 تهران، حجم نمونه 150 دانش آموز تعيين شد. اين تحقيق نشان داد که ويژگيهايي چون رشته تحصيلي، سطح تحصيلات و شغل والدين، معدل دانش آموزان و ميزان فعاليت دانش آموزان به طور غير مستقيم در رعايت هنجارها موثر است. همچنين شرايط محيط آموزشي، ميزان آگاهي دانش آموزان از مقررات محيط آموزشي و ميزان ارضاي نياز آنها، در رعايت هنجارها موثر است. |
كليد واژه: هنجار، دانش آموز، محيط آموزشي، جامعه پذيري |
![]() |
نسخه قابل چاپ |