پاسخ به:مقالات روانشناسی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:10 PM
4 : مجله روانشناسي بهار 1381; 6(1 (پیاپی 21)):52-62. |
بررسي اثر بخشي آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني - رفتاري - عاطفي، بر كاهش پرخاشگري |
صادقي احمد,احمدي سيداحمد,عابدي محمدرضا |
اين پژوهش به بررسي اثر بخشي آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني، رفتاري، عاطفي، بر کاهش پرخاشگري دانش آموزان پسر دبيرستاني شهر اصفهان مي پردازد. براي انجام پژوهش 24 دانش آموز که در آزمون پرخاشگري نمره بالايي آورده بودند به صورت تصادفي انتخاب و در دو گروه آزمايش (12 نفر) و گواه (12 نفر) جايگزين شدند. گروه آزمايش ده جلسه آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني، رفتاري، عاطفي، را دريافت کردند و پس از اتمام جلسات گروه، پس آزمون و بعد از يک ماه آزمون پيگيري اجرا شد. فرضيه هاي تحقيق عبارت بودند از: 1- آموزش گروهي مهار خشم به شيوه عقلاني، رفتاري، عاطفي رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان را کاهش مي دهد. 2- بين خصوصيات جمعيت شناختي دانش آموزان و ميزان پرخاشگري آنها رابطه وجود دارد. براي آزمون فرضيه ها از آزمون t و تحليل واريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج حاصل از تحقيق نشان داد که آموزش گروهي مهار خشم رفتار پرخاشگري دانش آموزان را کاهش داده است (P<0.005, t=3.34) همچنين بين خصوصيات جمعيت شناختي دانش آموزان و ميزان پرخاشگري رابطه معناداري مشاهده نگرديد. |
كليد واژه: خشم، شيوه عقلاني، رفتاري – عاطفي، پرخاشگري |
![]() |
نسخه قابل چاپ |