0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391  11:07 PM

 6 : مجله روانشناسي پاييز 1383; 8(3 (پياپي 31)):294-312.
 
رابطه پيشرفت تحصيلي با فعاليت هاي بعد از مدرسه
 
امين زاده انوشه,سرمد زهره
 
 
 پژوهش حاضر، رابطه "پيشرفت تحصيلي" با سه فعاليت عمده بعد از مدرسه: "تکليف مدرسه"، "فعاليت هاي فوق برنامه" و "مشاده تلويزيون" را بررسي کرده است. متغيرهاي "هوش" "انگيزش پيشرفت" "تعداد فرزندان خانواده" و "نوع مدرسه" (دولتي و غير انتفاعي) به عنوان متغيرهاي کنترل و متغيرهاي "جنس" دانش آموز و "سطح تحصيلات مادر" به عنوان متغيرهاي تعديل کننده در اين رابطه مورد بررسي قرار گرفته اند. نمونه شامل 121 دانش آموز دختر و پسر سال دوم دبيرستان رشته رياضي- فيزيک است. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته تکليف مدرسه و فعاليت هاي فوق برنامه، "پرسشنامه انگيزش پيشرفت هرمانس" و "آزمون هوش ريون" استفاده شده است. نمرات رياضي در پايان دو ترم به عنوان متغير ملاک مورد استفاده قرار گرفته اند. نتايج پژوهش حاکي از آن است که متغير "هوش" نقش کنترل کنندگي و "سطح تحصيلات مادر" نقش تعديل کنندگي را در اين رابطه دارند. با کنترل متغير هوش هيچ يک از فعاليتهاي بعد از مدرسه رابطه معني داري با پيشرفت تحصيلي نداشته اند و با حذف اين متغير، مقدار تکليف انجام شده با پيشرفت تحصيلي رابطه معني داري را نشان داده است. فعاليت هاي فوق برنامه خارج از مدرسه از طريق رابطه انحنايي تغييرات پيشرفت تحصيلي را تبيين کرده اند. به طور کلي افزايش مقدار تکليف انجام شده و فعاليت هاي فوق برنامه خارج از مدرسه موجب ارتقاء سطح پيشرفت تحصيلي شده است.
 
كليد واژه: تكليف مدرسه، فعاليت هاي فوق برنامه، مشاهده تلويزيون، پيشرفت تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها