0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391  11:00 PM

 5 : مجله روانشناسي زمستان 1384; 9(4 (پياپي 36)):399-412.
 
تدوين ابزار سنجش راهبردهاي يادگيري و مطالعه و تعيين رابطه آن با پيشرفت تحصيلي
 
كرمي ابوالفضل,دلاور علي,بهرامي هادي,كريمي يوسف
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور تدوين ابزار سنجش راهبردهاي يادگيري و مطالعه تعيين رابطه اين راهبردها با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام شد. 600 نفر از دانش آموزان شاغل به تحصيل در سال سوم نظري دبيرستان هاي دولتي شهر تهران در سال تحصيلي 1380-81 به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. پرسشنامه اي 86 سوالي بر مبناي رويكرد خبر پردازي توسط پژوهشگر تهيه و ويژگي هاي روان سنجي آن )اعتبار باز آزمايي r=0.98 و آلفاي كرونباخ -?=0.98 روايي پرسشنامه با استفاده از روش هاي محتوا وابسته به ملاك (r=0.98) سازه )از طريق محاسبه همبستگي نمرات راهبردها و درس رياضي (r=0.21 و روايي عاملي مورد تاييد قرار گرفت. طبق نتايج اين پژوهش، دانش آموزان رشته هاي مختلف به طور يكسان از راهبردها استفاده مي كنند. دختران بيشتر از پسران از راهبردها سود مي جويند. بين عوامل تشكيل دهنده ابزار رابطه بالائي وجود دارد. دانش آموزان قوي بيشتر از دانش آموزان ضعيف از راهبردها استفاده مي كنند. نمرات هوش رابطه اي با استفاده از راهبردها جز در يك مورد (نظم دهي) ندارد. تمام عوامل تشكيل دهنده ابزار با پيشرفت تحصيلي همبستگي بالائي دارند. راهبرد دانش و مهار خود بيشترين توانايي (b=0.38) بيش بيني پيشرفت تحصيلي را دارد. با استفاده از نمرات راهبردهاي يادگيري و مطالعه مي توان معادله بيش بين براي پيشرفت تحصيلي تدوين كرد.

 
كليد واژه: راهبردهاي يادگيري و مطالعه، رويكرد خبر پردازي، حافظه، شناخت، فراشناخت، پيشرفت تحصيلي، سابقه راهبردهاي يادگيري و مطالعه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها