پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:34 AM
3 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1379; 30(2):43-63. |
ارزيابي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد رشته كتابداري و اطلاع رساني در دانشگاه هاي تربيت مدرس، تهران، و علوم پزشكي ايران (سالهاي 1365- 1373) |
علومي طاهره* |
* دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران |
پژوهش حاضر به منظور ارزيابي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد رشته کتابداري و اطلاع رساني در دانشگاه هاي تربيت مدرس، تهران و علوم پزشکي ايران صورت پذيرفت. اطلاعات از طريق توزيع پرسشنامه به 26 نفر از مدرسان و مطالعه مستقيم 158 پايان نامه در کتابخانه دانشکده ها گردآوري شد، سپس اطلاعات به دست آمده از جهات زير مورد تجزيه و تحليل کامل قرار گرفت: تعداد پايان نامه ها بر حسب زمينه موضوعي، و انطباق آن ها با گرايش هاي چهارگانه در هر يک از گروه هاي کتابداري؛ به کارگيري روش تحقيق در تهيه پايان نامه ها؛ ميزان منابع مورد استفاده و تازگي آن ها؛ مرتبه علمي راهنمايان و مشاوران پايان نامه ها. نتايج نشان داد 13 درصد پايان نامه ها استاد راهنما در رشته کتابداري نداشته اند و منابع مورد استفاده قديمي بوده است. پراکندگي موضوعي پايان نامه ها نيز نشان مي دهد که انتخاب موضوع عالباً نه بر اساس نياز و يا مسائل و مشکلات کتابداري و اطلاع رساني کشور بوده، بلکه بر مبناي گرايش هاي ارائه شده در گروه ها و سليقه اي است. رعايت روش تحقيق در پايان نامه هاي فارغ التحصيلان دانشگاه تربيت مدرس و علوم پزشکي ايران همواره مد نظر قرار گرفته است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |