0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:33 AM

 2 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):21-40.
 
مقايسه ادراك لياقتهاي‌ شناختي‌ و اجتماعي‌ در دانش ‌آموزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين، ديرآموز و عادي
 
به پژوه احمد,سليميان بهروز
 
 
 هدف اصلي‌ پژوهش‌ حاضر مقايسه ادراك لياقتهاي‌ شناختي‌ و اجتماعي‌ در سه گروه از دانش آموزان پايه اول دبستان بود. سه گروه آزمودني‌ به طريق نمونه گيري‌ تصادفي‌ به تعداد سي‌ و پنج نفر در هر گروه انتخاب شدند. گروه اول را دانش‌آمرزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين ، گروه دوم را دانش آموزان ديرآموز جايابي‌ شده در كلاسهاي‌ ويژه در مدارس عادي‌ و گروه سوم را دانش آموزان عادي‌ تشكيل مي‌ داد. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش مقياس تصويري‌ ادراك لياقت و پذيرش‌ اجتماعي‌ هارتر و پايك (1984) بود كه به طور انفرادي‌ براي‌ يكايك آزمودني‌ ها اجرا شد. اين مقياس‌ شامل چهار خرده مقياس لياقت شناختي‌، لياقت جسماني‌، پذيرش‌ توسط همسالان و پذيرش‌ توسط مادر است . نتايج به دست آمده با استفاده از روش‌ آماري‌ تحليل واريانس چند متغيري‌ نشان داد : (الف) دانش‌ آموزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين در چهار خرده مقياس مورد بررسي، به طور معناداري نسبت به دانش آموزان عادي از ادراك لياقت خود و پذيرش اجتماعي پايين تري برخوردار بودند؛ (ب) دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين در مقايسه با دانش آموزان ديرآموز تنها در دو خرده مقياس لياقت شناختي و پذيرش توسط همسالان به طور معناداري ادراك پايين تري از خود نشان دادند؛ (ج) بين دانش آموزان ديرآموز و دانش آموزان عادي از نظر نمره كل در مقياس مورد نظر هيچ گونه تفاوت آماري معنادار مشاهده نشد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها