پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:33 AM
1 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1380; 31(1):1-20. |
بررسي ملاكها و كيفيت دوستي در كودكان و نوجوانان دختر |
حجازي الهه,ظهره وند زهره |
پژوهش حاضر ملاكها وكيفيت دوستي و روند تحول آن را در بين كودكان و نوجوانان دختر مورد بررسي قرار مي دهد. بدين منظور 171 دانش آموز دختر از سه دوره تحولي كودكي مياني (n=47)، اوايل نوجواني (n=68) و اواخر نوجراني (n=56) در دو منطقه آموزشي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفتند. داده ها ازطريق دو پرسشنامه ملاكها وكيفيت دوستي و اطلاعات جامعه سنجي به دست آمد. نتايج نشان مي دهند ملاكهاي انتخاب دوست در بين كودكان و نوجوانان به تدريج از ويژگي هاي بيروني، قابل مشاهده و عيني به طرف ويژگي هاي رواني تر و انتزاعي تر تحول مي يابد. هم چنين در اواخر نوجواني در مقايسه با كودكي مياني، مجاورت فيزيكي در دوستي افزايش قابل ملاحظه اي مي يابد. علاوه بر آن ، دوستي در بين نوجوانان در اواخر نوجواني در مقايسه با اوايل نوجواني و كودكي مياني داراي پايداري و ثبات بيشتري بوده و تقابل در دوستي بيشتر مشاهده ميشود. كودكان و نوجوانان دختر در پژوهش حاضر در هر سه دوره تحول به دوست خود اعتماد داشتند و از ارتباطات خود احساس رضامندي دارند، ولي آنان كمتر با دوستان خود "درد دل" (خودفاش سازي) مي كنند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |