0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  8:32 AM

 9 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):175-198.
 
ارتباط منبع كنترل و خود تنظيمي با پيشرفت تحصيلي
 
سليمان نژاد اكبر,شهرآراي مهرناز
 
 
 در اين پژوهش، رابطة منبع كنترل دانش آموزان (شامل گرايش هاي سه گانه دروني، افراد قدرتمند و شانس) و خود تنظيمي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي (نمره درس شيمي و رياضي) مورد بررسي قرار گرفته است. 150 نفر دانش از دانش آموزان پر رشته رياضي - فيزيك سال سوم دبيرستان شهر تهران به پرسشنامه منبع كنترل لونسون) (IPC) (1972) و پرسشنامه خود تنظيمي زيمرمان و مارتينز - پونز (SRLIS ,RSSRLفرم ) (1986)پاسخ دادند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه در درس شيمي، به ترتيب اهميت، منبع كنترل دروني و خود تنظيمي دانش آموز رابطه مثبت و منبع كنترل در بعد شانس و افراد قدرتمند رابطه منفي با پيشرفت تحصيلي دانش آموز دارند. همچنين در درس رياضي به ترتيب اهميت، خود تنظيمي دانش آموز و منبع كنترل دروني با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و منبع كنترل در بعد افراد قدرتمند و شانس رابطه منفي با پيشرفت تحصيلي دارند. بين خود تنظيمي دانش آموز با منبع كنترل دروني رابطه مثبت و با منبع كنترل بيروني شانس رابطه منفي وجود دارد. بين خود تنظيمي دانش آموز و منبع كنترل در بعد افراد قدرتمند رابطة معني داري يافت نشد. همچنين رابطه اي بين خود تنظيمي دانش آموز از نظر دبير با ساير متغيرها بدست نيامد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها