پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:32 AM
9 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):175-198. |
ارتباط منبع كنترل و خود تنظيمي با پيشرفت تحصيلي |
سليمان نژاد اكبر,شهرآراي مهرناز |
در اين پژوهش، رابطة منبع كنترل دانش آموزان (شامل گرايش هاي سه گانه دروني، افراد قدرتمند و شانس) و خود تنظيمي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي (نمره درس شيمي و رياضي) مورد بررسي قرار گرفته است. 150 نفر دانش از دانش آموزان پر رشته رياضي - فيزيك سال سوم دبيرستان شهر تهران به پرسشنامه منبع كنترل لونسون) (IPC) (1972) و پرسشنامه خود تنظيمي زيمرمان و مارتينز - پونز (SRLIS ,RSSRLفرم ) (1986)پاسخ دادند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه در درس شيمي، به ترتيب اهميت، منبع كنترل دروني و خود تنظيمي دانش آموز رابطه مثبت و منبع كنترل در بعد شانس و افراد قدرتمند رابطه منفي با پيشرفت تحصيلي دانش آموز دارند. همچنين در درس رياضي به ترتيب اهميت، خود تنظيمي دانش آموز و منبع كنترل دروني با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و منبع كنترل در بعد افراد قدرتمند و شانس رابطه منفي با پيشرفت تحصيلي دارند. بين خود تنظيمي دانش آموز با منبع كنترل دروني رابطه مثبت و با منبع كنترل بيروني شانس رابطه منفي وجود دارد. بين خود تنظيمي دانش آموز و منبع كنترل در بعد افراد قدرتمند رابطة معني داري يافت نشد. همچنين رابطه اي بين خود تنظيمي دانش آموز از نظر دبير با ساير متغيرها بدست نيامد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |