پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:32 AM
7 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):139-156. |
رقابت يا رفاقت در كلاس درس |
كرامتي محمدرضا* |
* دانشگاه تربيت معلم سبزوار |
مقاله حاضر با بررسي جوانب مختلف "رقابت" ضرورت ايجاد "رفاقت" در كلاس درس را مورد تأكيد قرار مي دهد. ايجاد رقابت در ميان دانش آموزان و مقايسة آنها با يكديگر موجب حسادت، احساس حقارت، تضعيف عزت نفس، و شوق يادگيري مي شود. زماني كه اين نوع رقابت با تشويق و پاداش توأم گردد، آثار منفي آن به مراتب بيشتر مي شود. براي اينكه فراگيران با توجه به قابليت هاي منحصر به فرد خود رشد كنند و يادگيري در محيطي انساني صورت گيرد، بايد رقابت بيروني به رقابت دروني و رفاقت تبديل شود. بررسي ها نشان مي دهد كه رويكرد يادگيري مشاركتي در اين زمينه مؤثر بوده است؛ كار گروهي، همفكري و مشورت دانش آموزان با يكديگر، ارتباط نزديك معلم با شاگردان و راهنمايي آنان، و احساس مسئوليت فردي و گروهي از مشخصه هاي مهم يادگيري مشاركت هستند. اين امر علاوه بر تقويت روابط عاطفي، رشد مهارت هاي كلامي، ارتباطي و فكري، در پرورش حس مسئوليت اجتماعي، افزايش موفقيت تحصيلي و عزت نفس شاگردان تأثير بسزايي دارد. اجراي اين رويكرد، مستلزم همكاري خانه با مدرسه، توانايي معلم در ادارة كلاس، برنامه ريزي دقيق و تناسب عناصر نظام آموزشي با يكديگر است. |
كليد واژه: رقابت، رفاقت، يادگيري مشاركتي، دانش آموز |
![]() |
نسخه قابل چاپ |