پاسخ به:مقالات روانشناسی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:31 AM
3 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1380; 31(2):51-77. |
مروري بر مفاهيم و نظريه ها در قلمرو اطلاع شناسي |
حري عباس* |
* دانشگاه تهران |
از دهه 1940 به اين سو، درباب اطلاعات نقطه نظرهاي گوناگوني در متون و منابع عرضه شده است كه مي توان آنها را به دو مقوله نظريه هاي رياضي و نظريه هاي معنا شناختي تعبير كرد. اين دو گروه از نظريه ها - برخلاف آنچه به نظر مي رسد - نه تنها متعارض نيستند، بلكه وجوه اشتراكي نيز دارند. نظريه رياضي، سنجش اطلاعات را در مرحله توليد و انتقال و نظريه معني شناختي، در زمان دريافت قابل انجام مي داند. تعداد نمادها به عنوان مبناي سنجش در مرحلة توليد از لحاظ نظريه رياضي، در واقع احتمال دريافت را كه مورد توجه نظرية معني شناختي است در بر دارد. در اين مقاله با بررسي نگرش هاي عمده اي كه در اين زمينه وجود دارد، رابطه ميان آنها را مشخص مي سازد و به مسائلي چون مفهوم اطلاعات، جريان اطلاعات، و اندازه گيري اطلاعات نيز مي پردازد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |